Previous slide
Next slide

بالابر ویلچربر (جک معلول) بالاکو​

بالابر ویلچر بر هیدرولیک بالاکو مخصوص جابجایی افراد کم توان و سالخورده یا دارای معلولیت جسمی که با ویلچر حرکت می کنند طراحی و ساخته می شود. این نوع بالابر که با عنوان جک معلول نیز شناخته می شود کاربرد وسیعی در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری دارد. طراحی شکیل، توجه به جزییات، طراحی و اجرای کاملا سفارشی در تناسب و هماهنگی با شرایط معماری ساختمان باعث شده تا بسیاری از معماران و گروه های ساختمانی معتبر و مشهور به شرکت بالاکو اعتماد نمایند.

طراحی زیبا

کاورباکس، بخشی منحصر به فرد در بالابرهای ویلچربر شرکت بالاکو زیبایی دستگاه را دوچندان نموده است. کاور شدن بخش ریل ها، جک هیدرولیک و متعلقات مکانیکی و ... توسط کاورباکس انحصاری بالاکو، و همچنین امکان رنگ آمیزی آن مطابق المان های معماری ساختمان، باعث هماهنگی حداکثری دستگاه با پروژه های لوکس و فاخر شده است.

هماهنگی با پروژه های لوکس

سفارشی سازی کامل بر اساس شرایط معماری محل پروژه، توجه به جزئیات، دقت عمل بالا در فرایند نصب و راه اندازی و هماهنگی کامل با شرایط پروژه های لوکس و فاخر، محور تمرکز تیم مهندسی و اجرایی بالاکو است.

ویژگی های استاندارد

سیستم محرکه هیدرولیک مجهز به کاورباکس (پوشش ریل ها، جک و متعلقات مکانیکال)، امکان اجرا بدون چاهک (با رمپ) و با چاهک، کفی (پلتفرم) استاندارد متناسب با تیپ های کاربری، قابلیت عملکرد با برق تکفاز شهری 220 ولت، تجهیزات ایمنی هیدرولیکی، مکانیکی و الکتریکی، طراحی پیش ساخته با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ نصب و راه اندازی سریع و آسان،

مشخصات بالابر ویلچربر بالاکو

  • ظرفیت: 250 کیلوگرم
  • طول مسیر: حداکثر 200 سانتیمتر
  • تعداد توقف: 2 ایستگاه
  • سرعت حرکت: 0.08 متر بر ثانیه
  • برق: 220 ولت تکفاز / 380 ولت سه فاز
بالابر ویلچربر هیدرولیک لوکس

ویدئو عملکرد جک معلول بالاکو پروژه نسترن

بالابر جک معلول

تجهیزات و عملکردهای آپشنال

  • رمپ گارد متحرک با مکانیزم خودکار
  • رمپ (سطح شیب دار) ثابت فلزی
  • تجهیزات شروع و توقف نرم و تدریجی
  • کنترلرهای بی سیم
  • سوییچ های قفل امنیتی
  • گوشی تلفن داخل کابین
  • آژیر خطر داخل کابین

پروژه نسترن - گروه SEFI​

بالابر ویلچر بر هیدرولیک بالاکو با سیستم هیدرولیک مجهز به کاورباکس با پوشش رنگ کوره ای در ساختمان مجلل با طراحی فاخر و اجرا توسط گروه ساختمانی SEFI واقع در منطقه اقدسیه تهران با دو توقف و ارتفاع جابجایی 150 سانتیمتر طراحی و ساخته شده است.

پروژه پنتر - Panter office

بالابر هیدرولیک لوکس دفتر مرکزی شرکت پنتر واقع در خیابان نیلوفر تهران اجرا شده با کاورباکس، رمپ فلزی ثابت، کابین دوطرفه مجاور (90 درجه) بدون چاهک​

پروژه زیمنس - Siemens

بالابر هیدرولیک بالاکو با کاورباکس، سیستم هیدرولیک، باکس شیشه ای و درب طبقات شیشه ای در ساختمان دفتر مرکزی شرکت زیمنس واقع در تهران، خیابان پالیزی

بالابر ویلچر بر یا جک معلول چیست؟

یکی از انواع بالابرهای کفی عمودی بالابر ویلچر بر یا جک معلول (جک بالابر معلولین) است. این نوع بالابر برای انتقال افراد کم توان یا دارای معلولیت جسمی بین دو ایستگاه تعریف شده با اختلاف سطح محدود طراحی می شود. یک کفی یا پلتفرم از طریق مکانیزم محرک کاربر را بین این دو تراز جابجا بصورت قائم جابجا می کند. در واقع این دستگاه نوعی بالابر برقی ویژه معلولین جسمی است که دارای ایمنی لازم برای کاربران خاص می باشد. 

کاربرد بالابر ویلچر بر 

بالابرهای ویلچر بر می توانند در انواع ساختمان ها و اماکن مورد استفاده قرار گیرند. بالابرهای جک معلول جایگزینی اثربخش و اقتصادی برای سطوج شیب دار مخصوص ویلچر می باشند.

  • فضای باز و فضای سرپوشیده،
  • محوطه و ورودی ساختمان،
  • داخل منازل، ویلاها و فروشگاه ها،
  • ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری،
  • امکان اختصاصی و عمومی

انواع بالابر کفی معلولین از نظر نوع کاربری

یکی از مهمترین معیارهای دسته بندی بالابرهای ویلچربر نوع کاربری آنها است. در برخی کاربردها، بالابر بصورت اختصاصی و در برخی کاربردهای دیگر بصورت عمومی طراحی و اجرا می شود. در زیر به توضیح مختصری درباره این دو گروه بالابر پرداخته می شود.

بالابر ویلچربر با کاربری اختصاصی

بالابرهایی که بمنظور استفاده یک یا چند نفر مشخص طراحی و ساخته می شوند در این دسته قرار می گیرند. بالابرهای اختصاصی در فضایی مانند خانه هاهی شخصی نصب می شوند و امکان دسترسی عمومی وجود ندارد. در شرایطی که امکان استفاده افراد غیر وجود داشته باشد، تمهیداتی مانند کلید برای بالابرهای ویلچر بر اختصاصی پیش بینی می شود تا از بکارگیری آن توسط افراد غیرمجاز جلوگیری بعمل آید.

بالابر ویلچربر با کاربری عمومی

انواع دیگری از بالابر حمل ویلچر متناسب با کاربری های عمومی توسعه یافته اند. در این نوع بالابر بطور معمول ابعاد کفی (پلتفرم) بزرگ تر است. همچنین تمهیدات ایمنی بیشتری برای کاربرد عموم لحاظ شده است. یک بالابر کفی ویلچر با کاربری عمومی حداقل ابعاد کفی 90 در 140 سانتیمتر را باید داشته باشد. 

انواع بالابر ویلچر بر از نظر نوع کفی

نوع کفی بالابر مشخص کننده چگونگی ورود و خروج کاربر خواهد بود. بنابراین در یک دسته بندی دیگر بالابرهای جک معلولین بر مبنای نوع ورودی کفی یا پلتفرم مشخص می شوند.

کفی بالابر با ورودی مقابل (تونلی)

متداول ترین نوع کفی از نظر ورود و خروج کاربر، مدل تونلی است. در این مدل، کاربر از یک سمت وارد و از سمت مقابل (رو به رو) از کفی در ایستگاه دیگر خارج می شود. در دسته بندی محصولات بالاکو مدل های تونلی با تیپ T مشخص می شوند. از آنجا که راستای ورود و خروج در یک امتداد قرار دارند به این نوع کفی 180 درجه نیز گفته می شود.

کفی بالابر با ورودی مجاور (90 درجه)

نوع دیگری از کفی ها برای ورود و خروج بصورت مجاور اجرا می شوند. در این تیپ بالابر، کاربر از یک سمت وارد کفی و در ایستگاه بالا از سمت مجاور (چپ یا راست) از آن خارج می شود. از آنجا که جهت ورود و خروج زاویه قائمه تشکیل می دهند به این مدل کفی 90 درجه نیز گفته می شود. در دسته بندی محصولات بالاکو این مدل پلتفرم با تیپ L مشخص می شود.

در این مدل ابعاد کفی باید به گونه ای انتخاب شود که عرض کافی برای حرکت مستقیم ویلچر وجود داشته باشد. عمق کفی در تناسب با وضعیت حرکت کاربر مشخص می شود. 

در بالابرهای تیپ L ابعاد کفی باید بزرگتر باشد تا میدان چرخش 90 درجه ویلچر برای ورود و خروج فراهم شود.

ابعاد جک معلول در پلان

ابعاد جک معلول در پلان به شرایط ساختمانی، نحوه ورود و خروجی ویلچر به بالابر (جهت ورودی ها) و سیستم محرکه بالابر دارد. به عبارتی تعیین ابعاد دقیق بالابر در پلان یعنی اندازه های فضای اشغال شده و فواصل اطمینان از دیواره ها در مرحله طراحی با هماهنگی بخش معماری ساختمان صورت می گیرد.

ابعاد بالابر ویلچر بر

ابعاد کفی بالابر ویلچربر ضمن اینکه تابعی از ابعاد جک معلول در پلان می باشد باید از نظر کاربری برای حرکت آسان ویلچر مناسب باشد. بدین منظور باید از راهنما ها و دستورالعمل های ارائه شده در استاندارد های مرتبط که در ادامه شرح داده شده استفاده نمود.

ابعاد استاندارد جک معلول در پلان

ابعاد جک معلول در پلان

 جک معلول تیپ A

  • نوع کفی: تیپ T ورودی مقابل (تونلی)
  • نوع کاربری: کاربر با ویلچر تنها 
  • کاربرد: فضای اختصاصی
  • عرض کفی 80 عمق کفی 125 سانتیمتر 
  • عرض شفت 128 عمق شفت 131 سانتیمتر

جک معلول تیپ B

  •  نوع کفی: تیپ T ورودی مقابل (تونلی)
  • نوع کاربری: کاربر با ویلچر تنها 
  • کاربرد: فضای عمومی
  • عرض کفی 90 عمق کفی 140 سانتیمتر 
  • عرض شفت 138 عمق شفت 146 سانتیمتر

 جک معلول تیپ C

  • نوع کفی: تیپ T ورودی مقابل (تونلی)
  •  نوع کاربری: کاربر با ویلچر و همراه
  • کاربرد: فضای عمومی و خصوصی
  • عرض کفی 90 عمق کفی 160 سانتیمتر 
  • عرض شفت 138 عمق شفت 166 سانتیمتر

جک معلول تیپ D

  • نوع کفی: تیپ L ورودی مجاور 90 درجه 
  • نوع کاربری: کاربر با ویلچر و همراه
  • کاربرد: فضای عمومی و خصوصی
  • عرض کفی 110 عمق کفی 140 سانتیمتر 
  • عرض شفت 158 عمق شفت 146 سانتیمتر

اجزا و قطعات بالابر ویلچربر هیدرولیک بالاکو

جک بالابر ویلچر

جک بالابر ویلچر مشابه جک آسانسور عمل می کند. در بالابرهای ویلچر بالاکو از جک هیدرولیک با شفت کروم و صافی سطح 20 میکرون استفاده می شود. ساختار جک ویلچر بالاکو یک تکه یک مرحله ای Single stage است. بکارگیری لوازم آب بندی (پکینگ ها و متعلقات) با سطح کیفیت بالا باعث دوام و طول عمر بسیار بالای جک شده است. در تمام جک های بالابر بالاکو از سرسیلندرهایی استفاده می شود که توسط دستگاه های دقیق تراش  CNC تولید شده اند.

پاوریونیت بالابر ویلچر بر

پاوریونیت واحدی متشکل از الکتروپمپ، شیرهای کنترل و مخزن روغن و متعلقات است. پاوریونیت ویلچربرهای بالاکو در دو تیپ متفاوت در تناسب با نیازهای کاربری طراحی شده اند. مخزن روغن با استفاده از ماشین آلات cnc برشکاری و با رنگ الکترواستاتیک پوشش می گیرد.

شیر ایمنی در بالابر معلول

بالابر جک معلول باید به یک شیر کنترل ایمنی در ورودی جک مجهز باشد. بسته به طول مسیر و روش اجرا این شیر کنترل مکانیزم های متفاوتی دارد. عملکرد شیر ایمنی برای جلوگیری از سرعت بیش از حد مجاز (سقوط) جک است.

کفی بالابر معلول

کفی بالابر معلول باید شرایط مناسبی برای کاربری افراد کم توان که با ویلچر حرکت می کنند را داشته باشد. ابعاد این کفی باید متناسب و با در نظر گرفتن شرایط خاص طراحی شود. جنس کف بالابر ویلچر بر بالاکو از ورق آجدار فلزی انتخاب شده تا از سر خردن چرخ های ویلچر جلوگیری شود. دیواره های محافظ کاملا پوشیده در بالابرهای بالاکو، ایمنی بالاتری برای کاربران فراهم می آورد.

تابلوی فرمان

تابلو فرمان بالابر ویلچر بر بالاکو با استفاده از قطعات با کیفیت برندهای معتبر و بنامی مانند HYUNDAI و LS کشور کره مونتاژ می شود. تابلو فرمان به ادوات ایمنی مانند کنترل بار و کنترل فاز، کنتاکتورهای حفاظتی و … مجهز شده است.

پانل فرمان

پانل های فرمان شامل پوش باتن هایی برای فرمان حرکت در جهت مناسب و توقف اضطراری می باشند. در بالابر ویلچربر باید در هر ایستگاه (توقف) یک پانل فرمان جداگانه تعبیه شود. همچنین تعبیه یک پانل فرمان کامل داخل کفی برای کنترل دستگاه توسط کاربر ضروری است. وجود پوش باتن توقف اضطراری Emergency stop در پانل های فرمان الزامی است.

ریل های راهنما

ریل های راهنما بمنظور نگهداری و هدایت کفی در مسیر مشخص شده حرکت نصب می شوند. در بالابرهای بالاکو از ریل های استاندارد آسانسور با مقطع T از جنس فولاد نورد سرد استفاده می شود. این نوع ریل کیفیت حرکت بالا و استحکام لازم در بالابر را تامین می نماید.

جک معلول ریلی

بالابرهای ویلچربر با سیستم هیدرولیک مناسب از طریق دو ریل مخصوص در مسیر حرکت مقید می شوند که اصطلاحا به آنها جک معلول ریلی گفته می شود.  نوع ریل در این نوع بالابرها بسیار مهم است. در محصولات بالاکو از ریل های فولادی استاندارد آسانسور با مقطع T که در فرایند نورد سرد توسط کارخانه های معتبر ساخته شده استفاده می شود. سایز پروفیل ریل در تناسب با ظرفیت بار و نحوه اعمال نیروها به ریل محاسبه می شود.

انواع جک معلول بر از نظر نوع سیستم محرکه

بالابرهای ویلچر بر عموما از نظر نوع سیستم محرکه دسته بندی می شوند. نوع سیستم محرکه مکانیزم عملکرد بالابر است. در زیر مختصرا درباره انواع بالابر معلولین توضیح داده می شود.

جک معلول هیدرولیک

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین راهکارها برای بکارگیری در بالابر ویلچر بر است. در این نوع بالابر یک جک هیدرولیک مانند یک بازوی متحرک کفی را در جهت عمودی حرکت می دهد. جریان روغن عامل حرکت پیستون جک است. با جریان مثبت (حرکت روغن به سمت جک) پیستون به سمت بالا هدایت می شود. جریان منفی، عامل حرکت پیستون در جهت پایین می باشد.

اساس عملکرد سیستم هیدرولیک در بالابرها فشار و جریان است. قوانین حاکم بر رفتار مایع محبوس تحت فشار، مبنای توضیح چگونگی عملکرد سیستم است. فشار سیال در تمام نقاط در مدار، یکسان است. میزان فشار به قطر پیستون جک و وزن کابین و بار بستگی دارد. بالابرهای هیدرولیک با تفاوت هایی مشابه آسانسورهای هیدرولیک عمل می کنند.

جک معلول وینچی

بالابرهای معلول بر وینچی که در بازار رواج دارند بطور معمول فاقد ایمنی لازم می باشند. این نوع دستگاه معمولا قیمت پایین و کیفیتی نامطلوب و عملکردی بعضا خطرآفرین دارند. البته امکان تجهیز این مکانیزم به ادوات ایمنی لازم وجود دارد.

فهرست برخی از پروژه ها

  • سفارت فرانسه
  • سفارت سوئد
  • ساختمان مرکزی بیمه ایران (خیابان برزیل)
  • مجتمع تجاری پالادیوم (خیابان مقدس اردبیلی)
  • مجتمع تجاری محمودیه (فروشگاه درسا)
  • پروژه نسترن (گروه ساختمانی صفی)
  • ساختمان مرکزی شرکت زیمنس تجهیزات پزشکی
  • ساختمان شرکت پنتر
  • پروژه ساختمان گاندی (کلینیک گوارش)
  • ساختمان شرکت صبانفت (خیابان ملاصدرا)
  • پروژه شرکت اگزامون (خیابان ویلا)
  • ساختمان شرکت همراه اول (خیابان کردستان)
  • ساختمان شرکت همراه اول (میدان هروی)
  • ساختمان شرکت غدیر (خیابان قائم مقام)
  • شرکت مهندسی شریف (پروژه شیخ بهایی)
  • شرکت مهندسی شریف (پروژه کمان)
  • شرکت مهندسی (پروژه نوبخت)
  • شرکت مهندسی … (پروژه پاسداران)
  • شرکت شبکه مهندسی پارس (پروژه اداری مهر)
  • شرکت مهندسی … (پروژه ظفر)
  • مرکز پژوهش های بنیادی ایران (نیاوران)
  • شرکت گاز استان تهران (خیابان فاطمی)
  • موزه سینما (باغ فردوس)
  • مرکز تصویربرداری جام جم شهریار

مقالات مرتبط