جک بالابر هیدرولیکی

اجزا جک
بالابرهای هیدرولیکی متشکل از اجزای مکانیکی، الکتریکی، هیدرولیکی متنوعی هستند. در بخش تجهیزات نیرومحرکه، جک هیدرولیک بخشی بسیار مهم است که باید ویژگی های لازم برای حرکت با کیفیت و ایمن بالابر را دارا باشد. در این بخش کاربرد، ساختار، مشخصات اصلی و انواع جک بالابر هیدرولیکی مورد بررسی قرار گرفته است.

جک بالابر هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

جک هیدرولیک بازوی اصلی حرکت در تمام بالابرهای هیدرولیکی است. جک بالابر هیدرولیکی متشکل از شفت، سیلندر، پکینگ و لوازم آببندی، شیر هواگیری و ملحقات دیگر با استفاده از جریان روغن و فشار بصورت مستقیم یا غیرمستقیم کفی بالابر هیدرولیکی را جابجا می کنند. جک ها در بالابرهای هیدرولیکی می توانند بصورت مستقیم در زیر، مستقیم در کنار یا غیرمستقیم در کنار نصب شوند.

ساختار و اجزای جک

جک بالابر هیدرولیک از یک استوانه توخالی به عنوان سیلندر از جنس لوله فولادی بدون درز و یک میله فولادی توپر یا لوله با ضخامت مناسب به عنوان شفت تشکیل شده است که با جریان روغن شفت داخل سیلندر در دو جهت در راستای عمودی حرکت می کند.

انواع جک بالابر هیدرولیکی

جک های بالابر هیدرولیکی، با وجود اینکه ساختار نسبتا یکسانی دارند، به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند. بطور متعارف انواع جک بالابر بر اساس، روش اتصال جک، موقعیت نصب نسبت به کفی بالابر و همچنین تعداد جک دسته بندی می شوند. در حقیقت معیار دسته بندی جک های بالابر انواع سیستم محرکه بالابرهای هیدرولیکی است. از نظر ساختاری جک ها به دو گروه اصلی جک های بالابر تک مرحله ای و جک های تلسکوپی تقسیم می شوند. از نظر روش مونتاژ نیز، این جک ها به شکل یک تکه یا دو تکه امکان اجرا دارند.

روش اتصال جک

روش اتصال جک در تمام بالابرهای هیدرولیکی به دو شکل مستقیم یا غیرمستقیم است. در روش مستقیم جک به واسطه اتصالات مکانیکی مشخصی (که می توانند انعطاف پذیر باشند) به کارسلینگ بالابر متصل می شود. در روش غیرمستقیم جک از طریق یک فلکه و سیم بکسل ها یا زنجیر و چرخ زنجیر، کارسلینگ را حرک می دهد. روش غیرمستقیم می تواند به صورت فشاری یا کششی اجرا شود. در روش فشاری که متداول تر است جک همواره تحت نیروهای فشاری قرار می گیرد.

موقعیت جک در بالابرها

جک های هیدرولیک می توانند از نظر موقعیت نصب نسبت به کفی متفاوت اجرا شوند. جانمایی جک با توجه به مشخصات سیستم وشرایط ساختمانی صورت می گیرد. جک بالابرهای هیدرولیکی می تواندد در کنار (پشت) یا در زیر بالابر جانمایی شود.

شیر ایمنی ترکیدگی

یکی از مهترین اجزای جک هیدرولیکی بالابرها شیر ایمنی ترکیدگی یا راپچر ولو است. بدون شک بالابرهای هیدرولیکی خانگی بدون یک راپچرولو معتبر ایمنی لازم را ندارند. راپچرولو مانند یک چتر نجات برای بالابر در صورت بروز ترکیدگی در مجاری هیدرولیک مانع از سقوط کفی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *