نکات مهم در خرید بالابر مغازه

بالابر باربر کفی هیدرولیک
نکات مهم در انتخاب، خرید و نصب انواع بالابر مغازه یا بالابرهای فروشگاهی که پیش از تامین آنها باید مورد توجه قرار دهید.

در خرید بالابر مغازه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

بالابر مغازه یکی از انواع بالابر است که در طیف وسیعی از انواع فروشگاه ها کوچک و بزرگ در اصناف گوناگون مورد استفاده کاربرد دارد. برای خرید بالابر مغازه یا همان بالابر فروشگاهی باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. این نکات برخی از جنبه های فنی، اجرایی و مالی و اتثادی را در بر می گیرند. بدون در نظر کرفتن نکات لازم ممکن است در نهایت دستگاه مورد نظر شما کارایی لازم را نداشته یا انتظارات خاص شما را براورده نکند. در این مطلب به بررسی همه جانبه ارائه نکات مهم کاربردی در خرید بالاهای فروشگاهی می پردازیم.

ظرفیت مفید بالابر مغازه

ظرفیت بالابر مغازه موضوع مهمی است و به شکلی تمام موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین بهتر است در ابتدا ظرفیت واقعا مناسب را تعیین کنید. برای این منظور لازم است تا براورد کنید چه میزان بار بصورت متداول و در انجام کارهای روزمره در هر بار لازم است با بالابر جابجا کنید. در تعیین ظرفیت مفید بالابر بهتر است نه خیلی دست پایین و نه خیلی دست بالا بگیرید. برای مثال سنگین ترین کارتن کالاهایی که معمولا جابجا می شوند را به عنوان عدد معیار در نظر بگیرید. کافی است 10 تا 20 درصد به این میزان برای اطمینان خاطر اضافه کنید. اکنون ظرفیت مفید بار دستگاه بالابر مغازه مشخص است. نیازی نیست تا بیش از حد ظرفیت را برای پیش بینی بارهای سنگینی که معلوم نیست چه زمانی جابجایی آنها پیش بیاید افزایش دهید. این کار باعث می شود تا هزینه های اولیه، هزینه های مصرف برق و همچنین هزینه های مربوط به سرویس، نگهداری و بهره برداری از دستگاه به شدت افزایش یابند.

بطور متعارف ظرفیت 100 تا 200 کیلوگرم بعنوان ظرفیت نامی بالابر مغازه بسیار مناسب است.

لیستی مشخصات فنی اولیه

در مرحله بعد از تعیین ظرفیت باید لیستی اولیه از مشخصات عمومی بالابر تهیه کنید. این موارد نیاز چندانی به تخصص ندارند. بلکه به شرایط ساختمانی محل شما مربوط می شوند. در زیر مهمترین موارد لیست شده اند.

  • ارتفاع جابجایی (فاصله عمودی کف اولین ایستگاه تا کف آخرین ایستگاه)
  • تعداد توقف (ایستگاه کاری)
  • ابعاد فضای نصب بالابر
  • حداکثر ابعاد مفید کفی بالابر مورد نیاز
  • ارتفاع چاهک بالابر (در صورت امکان)
  • ارتفاع بالاسری (فاصله عمودی کف آخرین ایستگاه تا زیر سقف)
  • برق موجود در محل (تکفاز یا سه فاز و آمپر)

نوع سیستم محرکه

انتخاب نوع سیستم محرکه بالابر مهمترین قدم بعد از تعیین مشخصات اولیه است. با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که هزینه اجرای یک بالابر هیدرولیکی مغازه بالاتر از بالابرهای وینچی است. در اینجا باید مزایای بالابرهای هیدرولیکی از نظر کیفیت عملکرد، قابلیت اطمینان و ایمنی را مدنظر قرار دهید. چنانچه صرفا برای شما قیمت اولیه مهم باشد احتمالا بالابرهای وینچی را انتخاب کرده و با مشکلات آن کنار خواهید آمد. ولی اگر کیفیت و ایمنی در اولویت شما باشد قطعا یک بالابر هیدرولیکی با تجهیزات محرکه درجه یک و قابلیت های مناسب را تهیه خواهید کرد. در این مرحله در نظر داشتن این نکته که دستگاه بالابر یک وسیه مهم همیشگی در محل شما است و بصورت دائم مورد استفاده قرار می گیرد مهم است.

کیفیت و برند قطعات بالابر مغازه

از فروشنده بالابر بخواهید لیستی از مشخصات فنی، جزیئیات و برند قطعات و تجیهیزات مورد استفاده را در اختیار شما قرار دهد. در این مرحله واقعا توجه به جزئیات مهم است. اولا مهم است بدانید یک بالابر مطمئن با کارایی و ایمنی لازم دارای چه تجهیزات و قطعاتی است. برخی از فروشندگان برای کاهش قیمت و رقابت بسیاری از موارد مهم را حذف می کنند. در مرحله بعد باید با دقت جزییات و کیفیت، شرکت سازنده و برند هر یک از قطعات و تجهیزات مهم را بررسی کنید. قطعات هیدرولیکی بی نام و نشان یا برندهای نامعتبر ضمن اینکه کارایی لازم را ندارند دوام کمی دارند و هزینه های نگهداری گزافی تحمیل می کنند. مهمتر از همه این گونه قطعات فاقد کارکردهای ایمن هستند و می توانند خطرات زیادی داشته باشند, اما ارزان هستند!

تجهیزات ایمنی بالابر مغازه

یکی از مهمترین بخش ها در ایمنی دستگاه نوع شیر کنترل است. همچنین برخی از ادوات ایمنی دیگر مانند شیر فشارشکن هیدرولیک، شیر شل شدن سیم بکسل، شیر دستی اضطراری، شیر ربع گرد، و برخی متعلقات هیدرولیکی دیگر هر یک نقش مهمی در ایمنی دستگاه دارند. اما شاید بتوان مهمترین وسیله ایمنی بالابر هیدرولیکی را شیر ایمنی ترکیدگی یا راپچرولو دانست. در کنار راپچر ولو، وجود پاراشوت یا همان ترمز ایمنی ضدسقوط می تواند سطح ایمنی دستگاه را تا حد زیادی ارتقا دهد. رعایت و تجهیز این موارد ایمنی بدون شک باعث افزایش قیمت می شوند ولی ارزشش را دارد.

قیمت بالابر مغازه

در نگاه اول احتمالا قیمت های پایین تر جذابیت دارند. اما مهم است به کیفیت و جزئیات قطعات و تجهیزات بکاررفته توجه بیشتری کنید. در اینجا در نظر گرفتن مشخصات کلی مانند نوع سیستم محرکه، ظرفیت، سرعت و … نیست. بلکه باید با حوصله و دقت برند و جزئیات پیشنهادهای مختلف را ارزیابی کنید. نوع و برند شیر کنترل، نوع شیر و تجهیزات ایمنی، موتور، پمپ، شیرهای کنترل و ایمنی، نوع و برند ریل ها، کفشک ها، ساختار و جنس کفی بالابر و در یک کلام تمام قطعات ریز و درشت بالابر اهمیت دارند و در قیمت تاثیر می گذارند. پیشنهادهای قیمتی که فاقد جزئیات کامل قطعات و تجهیزات بالابر هستند را کنار بگذارید. آنها نمی خواهند شما در جریان ریز موارد باشید. شما درباره خرید یک ماشین دائمی مهم که کیفیت، قابلیت اطمینان و ایمنی آن بصورت همیشگی در کسب و کار شما تاثیر می گذارد تصمیم می گیرید. بنابراین فرصت و دقت کافی در مطالعه و ارزیابی پیشنهادهای گوناگون ضروری است.

قابلیت اطمینان و کیفیت عملکرد

اجرای بالابر مغازه

در نهایت باید گفت که اگر بهترین قطعات و تجهیزات در دست افراد غیرمتخصص برای اجرا و نصب قرار گیرند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد. باید ابتدا این موضوع را در نظر بگیریم که اجرای بالابر مغازه نیازمند یک تیم متخصص متشکل از مهندسین طراح متخصص و تکنیسین های نصب مجربی است که باید در زمینه های مکانیک، هیدرولیک و الکتریکال دانش و تجربه کافی داشته باشند. ضمنا لازم است اکیپ نصب از استانداردهای قابل قبولی در عملیات اجرایی پیروی کنند.

بالابر مغازه بالاکو

گروه فنی و مهندسی بالاکو با نزدیک به 40 سال تجربه متمرکز در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع سیستم های بالابر و در اختیار داشتن نیروهای متخصص و کارآزموده بهترین راهکارها و روزآمدترین تکنولوژی را در اجرا و نصب بالابر بکار می گیرد. بمنظور تضمین کیفیت، تجهیزات و قطعات دستگاه های بالابر را از معتبرترین و با کیفیت ترین برندهای پیشگام در این زمینه تخصصی تامین نموده و کلیه دستگاه ها را بمنظور حصول اطمینان مشتریان گارانتی می کند.

یک پاسخ

  1. سلام و ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید منم یه مطلبی درباره بالابرها در مجله اقتصاد آفرین میخوندم که نوشته بود بوم لیفت‌ها در دو نوع تلسکوپی و مفصلی وجود دارن خواستم بدونم فرق این دوتا چیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *