درب آسانسور

طراحی مدرن درب های کابین آسانسور

انواع درب آسانسور

انواع درب آسانسور به دو نوع اصلی درب کابین و درب طبقات تقسیم میشوند. هر آسانسور باید به تعداد ایستگاه هایی که دارد درب طبقات داشته باشد. تعداد درب کابین بستگی به تعداد ورودی های کابین دارد. در شرایط معمولی هر کابین آسانسور یک ورودی و بنابراین یک درب کابین دارد. آسانسور های دو درب می توانند بصورت روبرو (تونلی) یا مجاور (مدل ال) در نظر گرفته شوند.

درب کابین آسانسور

درب کابین دربی است که روی کابین تعبیه می شود و همراه آن حرکت میکند. مهمترین وظیفه درب های کابین آسانسور حفظ ایمنی مسافران آن است. درب در تمام طول مسیر باید بسته بماند و فقط هنگام توقف کابین در طبقه مورد نظر امکان باز شدن وجود داشته باشد. در نبود درب های کابین، مسافران آسانسور در طول حرکت، دیواره چاه را میبینند و امکان دسترسی دارند که میتواند باعث بروز حوادث شود.

درب برای کابین آسانسور

درب طبقات آسانسور

درب طبقات درب هایی است که در ایستگاه های آسانسور تعبیه میشود و در طبقات ثابت هستند. این درب ها باید مطابق الزامات استاندارد و اصول ایمنی مجهیز به قفل باشند. قفل ایمنی درب ها باعث میشود تا زمانی که کابین آسانسور در طبقه مورد نظر قرار نگرفته درب باز نشود.

انواع درب آسانسور بر اساس مکانیزم

درب اتوماتیک تلسکوپی

نوعی از درب اتوماتیک است که بصورت کشویی از یک سمت باز می شود را درب اتوماتیک تلسکوپی  می نامند. این درب های تلسکوپی دارای حداقل دو لته هستند که در فرایند باز و بسته شدن درب ها روی هم جمع می شوند. در طراحی آسانسور با ردب تلسکوپی باید به قسمت جمع شدن درب توجه داشت. به عبارت دیگر باید فضای کافی در چاه آسانسور برای جمع شدن لته های درب در یک سمت پیش بینی شود.

درب اتوماتیک سانترال

درب اتوماتیک سانترال نوعی از درب کشویی اتوماتیک است که دو لته آن از مرکز درب باز شده و به طرفین جمع میشوند. در مقایسه با درب های تلسکوپی، درب های سانترال در مجموع در حالت باز شده فضای بیشتری در چاه اشغال میکنند. بنابراین در انتخاب نوع درب باید فضای چاه به دقت مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگری که در رابطه با درب های سانترال وجود دارد زمان عملیات درب است. درب های سانترال چون هر دو لته درب همزمان به طرفین باز میشوند، باز یا بسته شدن درب زمان کمتری میگیرد.

درب اتوماتیک سانترال کابین

درب اتوماتیک تله سانترال

در واقع ترکیبی از  درب اتوماتیک تلسکوپی و سانترال را درب اتوماتیک تله سانترال می گویند. در این مدل، باز شدن درب از وسط به طرفین است. ولی برای صرفه جویی در فضای جمع شدن درب هر سمت دارای دو لته است که بصورت تلسکوپی جمع میشوند. درب های تله سانترال میتوانند بصورت چهار لته، شش لته یا حتی بیشتر طراحی شوند. البته مدل چهار و شش لته متداول هستند.

درب لولایی

درب های لولایی از قدیمی ترین نوع درب ها هستند که هنوز هم مورد استفاده گسترده قرار میگیرند. این درب ها بصورت دستی باز و بسته می شوند و بطور معمول دارای یک لته بوده و در یک سمت دارای لولا هستند. درب های لولایی با عرض بازشوی بزرگ بصورت دو لته طراحی و ساخته میشوند. درب های لولایی باید برای تامین ایمنی به قفل مجهز باشند تا فقط هنگامی که کابین آسانسور در طبقه مورد نظر قرار گرفته امکان باز شدن داشته باشند. معمولا درب های لولایی دارای یک قاب پنجره در وسط می باشند که در آن شیشه مسلح قرار میگیرد.

با وجود اینکه درب های اتوماتیک مدت زمان زیادی استفاده می شوند ، درب های لولایی هنوز رواج دارند. از جمله دلایل پرطرفدار بودن درب لولایی اسانسور، سادگی، قیمت پایین و کم دردسر بودن آنها است. همچنین این درب ها داخل چاه آسانسور فضایی اشغال نمی کنند و محدودیت های کمتری ایجاد می نمایند. البته یک مشکل اصلی درب های لولایی این است که هنگام باز شدن فضا اشغال میکنند. این فضا میدانی است به شکل ربع دایره به شعاع عرض درب و مرکز لولای آن.

درب گیوتینی

درب های گیوتینی به عنوان درب اسانسور انواع گوناگونی دارند. عموما در اصطلاح درب های کشویی قائم را گیونیتی می نامند. اگرچه به بیان دقیق تر، درب های گیوتینی انواعی از درب های کشویی قائم هستند که دارای دو لته جداگانه هستند. مکانیزم این درب ها اینگونه است که هنگام باز شدن درب، لته بالایی به سمت بالا و همزمان لته پایین به سمت پایین حرکت میکند. یکی از کاربردهای متداول درب های گیوتینی، بالابرهای خدماتی مانند بالابر غذابر، بالابر کتاب بر و بالابرهای آزمایشگاهی هستند.

درب گیوتینی بالابر غذابر

درب تلسکوپی عمودی

درب تلسکوپی عمودی یکی دیگر از انواع درب آسانسور است. این مدل درب ها، دارای لته های مجزا هستند که هنگام باز شدن بصورت کشویی در کنار یکدیگر جمع و به سمت بالا هدایت میشوند. این نوع درب بیشتر در آسانسورهای خودروبر، باربر و صنعتی و عموما با عرض بازشوی بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. مزیت درب های تلسکوپی قائم این است که با وجود عرض بزرگی که دارند فضای افقی قابل توجهی در چاه اسانسور اشغال نمیکنند. البته باید فضای لازم عمودی در بالای قسمت بازشوی درب وجود داشته باشد.

روش های اجرای درب آسانسور

روش اجرا، مکانیزم و نوع درب اسانسور بسیار مهم است. این موضوع تا این حد اهمیت دارد که در برخی موارد انواع آسانسور بر اساس نوع درب تقسیم بندی میشوند. روش اجرا و نوع درب باید از ابتدا در طراحی آسانسور تعیین شود زیرا پارامترهای بسیاری از نوع تجهیزات و قطعات تا شرایط معماری و چاه اسانسور به آن بستگی دارند. درب های اسانسور می توانند به صورت تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی و اجرا شوند.

درب کابین آسانسور

درب آسانسور تمام اتوماتیک

به شرایطی درب اسانسور تمام اتوماتیک می گوییم که هم درب کابین و هم درب طبقات از نوع اتوماتیک باشند. بدیهی است که درب کابین و درب طبقات در حالت تمام اتوماتیک باید از یک نوع باشند. برای مثال اگر درب کابین تلسکوپی باشد، درب طبقات نیز باید تلسکوپی باشد. درب های اتوماتیک به نحوی ساخته می شوند که درب کابین و طبقات در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار میگیرند. مکانیزم محرکه درب روی درب کابین سوار شده و وقتی به طبقه می رسد درب طبقه را نیز حرکت می دهد.

درب آسانسور نیمه اتوماتیک

درب های اسانسور نمیه اتوماتیکی که درب کابین اتوماتیک و درب طبقات دستی هستند،درب آسانسور نیمه اتوماتیک می گویند. در این حالت معمولا یک درب تلسکوپی اتوماتیک برای کابین در نظر میگیرند. درب های طبقات در این وضعیت از نوع لولایی دستی می باشند.

درب آسانسور دستی

وضعیتی که درب طبقات از نوع دستی باشند و کابین یا بدون درب باشد یا مجهز به نوعی درب دستی باشد را درب اسانسور دستی می نامند . بسیاری از آسانسورهای قدیمی از این نوع بودند. اکنون، مدت ها است که الزامات استاندارد آسانسور وجود درب کابین را ضروری کرده و کمتر آسانسورهای بدون درب کابین مشاهده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *