آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع متداول آسانسور در سراسر دنیا است. برای آگاهی از میزان محبوبیت و گستره کاربرد آسانسور هیدرولیک، کافی است نگاهی به آمارهای موجود داشته باشیم. در اروپا نزدیک به 70 درصد از آسانسورهای اجرا شده از نوع هیدرولیک بوده اند. آسانسورهای هیدرولیکی پیشینه بسیار طولانی دارند. بسیاری از منابع و نوشته حاکی از این ادعاست که اولین آسانسورهای اختراع شده توسط بشر به شکل امروزی به نوعی از سیستم هیدرولیک بهره می برده اند. 

در این نوشته برآنیم تا با نگاهی جامع و دقیق ابعاد گوناگون آسانسورهای هیدرولیک را بصورت همه جانبه مورد بررسی قرار دهیم. در این راستا به بررسی انواع آسانسورهای هیدرولیکی، مزایا و معایب، ساختار و قطعات، و همه آنچه درباره این نوع اسانسورهای محبوب لازم است پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک چیست؟

به آسانسورهایی که با سیستم هیدرولیک (جک و پاوریونیت) عمل می کنند، آسانسور هیدرولیک گفته می شود. آسانسورهای هیدرولیکی انواع گوناگونی دارند و می توانند به یک یا دو جک بصورت مستقیم یا غیرمستقیم مجهز باشند. معادل آسانسور در زبان انگلیسی بطور مشخص واژه الویتور Elevator و معادل هیدرولیک واژه Hydraulic است. بنابراین عبارت آسانسور هیدرولیک در زبان انگلیسی با Hydraulic elevator معادل است. البته در زبان انگلیسی واژه لیفت lift نیز به معنای آسانسور در حالت کلی به کار میرود ولی بار معنایی آن بیشتر مربوط به انواع دستگاه های بالابرنده است. مبنای عملکرد این نوع آسانسورها فشار و جریان روغن هیدرولیک است و شیر کنترل جریان نقش تنظیم و تعدیل جریان روغن برای حرکت مطلوب آسانسور را برعهده دارد. آسانسورهای باری سنگین، صنعتی، سیستم های خاص و ... اغلب با مکانیزم هیدرولیک عمل می کنند. ویژگی های اصلی سیستم هیدرولیک کاربرد آنها را تعریف می کنند. این نوع آسانسورهای برای ارتفاع جابجایی و سرعت کم تا متوسط، و ظرفیت بار تقریبا نامحدود مناسب هستند. اغلب بالابرهای خانگی، در ساختمان ها و ویلاهای دو یا سه طبقه با سیستم هیدرولیک اجرا می شوند. همچنین بیشتر آسانسورهای خودروبر، و آسانسورهای فوق سنگین با استفاده از مکانیزم هیدرولیک عمل می کنند.

نحوه کار آسانسور هیدرولیکی

نحوه کار آسانسور هیدرولیک

مطالعه نحوه کار سیستم هیدرولیک بصورت دقیق مستلزم شناخت سیستم و مبانی علم هیدرولیک است. اما برای شناخت کلی مکانیزم عملکرد دستگاه های بالابرنده هیدرولیکی، باید نحوه حرکت جک هیدرولیک را در نظر گرفت. با حرکت جک، کابین جابجا می شود. حرکت پیستون جک ناشی از جریان روغنی است که بوسیله پمپ ایجاد می شود. یک پمپ هیدرولیک که بوسیله الکتروموتور به گردش در می آید روغن را از مجاری شیر کنترل و از مسیر شلنگ به داخل سیلندر جاری می کند. اساس عملکرد سیستم بر پایه دو فاکتور اصلی فشار و جریان توضح داده می شود. فشار هیدرولیک عبارت است از نسبت نیری وارد شده به سطح مقطع مایع محبوس. نرخ جریان به حجم عبوری روغن در واحد زمان اشاره دارد. پیستون جک هیدرولیک بر اساس وزن بار و ارتفاع تعیین می شود و سرعت حرکت بر مبنای قطر پیستون و ظرفیت پمپ هیدرولیک محاسبه خواهد شد.

انواع آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک را می توان بر مبنای فاکتورهای متعددی دسته بندی کرد. از جمله معیارهای دسته بندی می توان به نوع جک، نوع پاوریونیت، ساختار جک (تعداد مرحله)، تعداد جک، نوع شیر کنترل، روش راه اندازی موتور، نوع کاربری و … اشاره کرد. رایج ترین دسته بندی در صنعت مشخص کردن نوع آسانسور بر اساس نوع و روش نصب جک هیدرولیک است. در ادامه به شرح تفاوت انواع آسانسور مستقیم و غیرمستقیم و همچنین معرفی انواع رایج آسانسور با عملکرد هیدرولیکی می پردازیم.

آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

اگر جک آسانسور بصورت مستقیم به کابین (یوک یا کارسلینگ) بسته شود به آن اسانسور هیدرولیکی جک مستقیم میگویند. در این حالت سیم بکسل یا زنجیر و به تبع آن فلکه یا چرخ زنجیر حذف شده اند.

آسانسور هیدرولیک جک غیرمستقیم

در آسانسورهای هیدرولیکی جک غیرمستقیم، جک بواسطه سیم بکسل به کابین مربوط می شود. در این الکوی متعارف، یک فلکه روی جک تعبیه می شود. سیم بکسل ها بنحوی که از یک سو به تکیه گاه ثابت شده اند از روی فلکه عبود کرده و از سمت دیگر به کارسلینگ متصل میشوند.

بالابر هیدرولیک جک در زیر مستقیم

آسانسور هیدرولیک جک از زیر

آسانسور هیدرولیک جک از زیر یکی از انواع آسانسور با جک مستقیم است. در این مدل، آسانسور با یک جک در زیر کابین نصب می شود. نصب سیستم هیدرولیک در این روش مستلزم وجود حفره جک در زیر چاهک آسانسور است. این حفره باید به خوبی در مقابل نفوذ آب و مواد خورنده عایق شود.

جک در زیر تلسکوپی

آسانسور هیدرولیک جک در زیر تلسکوپی

در بسیاری از موارد سیستم برای نصب سیستم جک از زیر مستقیم با محدودیت هایی در تامین حفره جک همراه خواهیم بود. در این شرایط یکی از راهکارهای متداول استفاده از جک های تلسکوپی است. جک های تلسکوپی می توانند بصورت دو مرحله ای و سه مرحله ای مورد استفاده قرار گیرند. جک های تلسکوپی نسبت به کورس جابجایی طول سیلندر به مراتب کوتاه تری دارند واین باعث می شود حفره جک زیر ارتفاع کمتری نیاز داشته باشد.

بالابر هیدرولیکی جک در کنار غیرمستقیم

آسانسور هیدرولیکی با جک کنار غیر مستقیم

آسانسور هیدرولیکی با جک کنار می تواند بصورت مستقیم و غیرمستقیم نصب شود. آسانسور جک کنار را در اصطلاح عامیانه آسانسور جک بغل نیز می نامند. متداول ترین سیستم در این حالت جک در کنار غیرمستقیم با نسبت حرکت 1:2 است. بیشتر اسانسورهای هیدرولیک مسافری، آسانسورها و بالابرهای خانگی و بالابرهای باری کوچک از نوع جک در کنار غیرمستقیم هستند. بزرگترین امتیاز این مدل، بکارگیری جک با کورس حرکت نصف طول مسیر است.

بالابر هیدرولیکی دو جک در کنار غیرمستقیم

آسانسور هیدرولیکی دو جک کنار غیر مستقیم

سیستم جک دوبل یا دو جک در کنار غیرمستقیم راهکاری مناسب برای آسانسورهای سنگین با ارتفاع جابجایی نسبتا بلند است. برای مثال یکی از کاربردهای این روش آسانسور خودروبر 3 تا 4 توقف است. همچنین در جاهایی که امکان حفره چاه جک وجود ندارد می توان از این روش استفاده کرد.

بالابر هیدرولیک جک ساید

آسانسور هیدرولیکی با جک کنار مستقیم

سیستم هیدرولیکی با جک کنار مستقیم راهکار بسیار مناسبی در نصب آسانسورهای کم ارتفاع است. بعنوان مثال یک آسانسور خانگی هیدرولیک با دو ایستگاه کاری می تواند به خوبی با سیستم جک در کنار مستقیم اجرا شود.

بالابر هیدرولیکی جک در کنار مستقیم

آسانسور هیدرولیکی جک در کنار مستقیم تلسکوپی

یکی از محدودیت های سیستم جک در کنار مستقیم طول بلند جک در مقایسه با ارتفاع چاه آسانسور است. یکی از راهکارهای مناسب در این شرایط بکارگیری جک های تلسکوپی است. جک تلسکوپی دو مرحله ای یا سه مرحله ای می تواند بصورت مستقیم در کنار کابین قرار گیرد.

بالابر هیدرولیک جک دوبل مستقیم

آسانسور هیدرولیکی دو جک کنار مستقیم

این مدل آسانسور بیشتر در شرایطی که ظرفیت بار سنگین است و امکان تامین حفره جک وجود ندارد کاربرد دارد. بعضی از آسانسورهای ماشین بر، آسانسورهای صنعتی و سنگین با این مدل اجرا می شوند. البته نکته ای که وجود دارد در ارتفاع های بالا باید فضای کافی در بالای چاه برای استقرار جک وجود داشته باشد.

بالابر هیدرولیکی جک دوبل تلسکوپی

آسانسور هیدرولیکی دو جک تلسکوپی

برای حل مشکل ارتفاع جک در مدل آسانسور هیدرولیک جک دوبل، راهکار جک های تلسکوپی وجود دارد. همانطور که اشاره شد، جک های تلسکوپی فضایی کمتری در ارتفاع اشغال می کنند و می توانند بصورت دو مرحله یا سه مرحله نصب شوند.

قطعات آسانسور هیدرولیک

قطعات آسانسورهای هیدرولیک شامل موارد متعددی است. برخی از قطعات مانند ریل، کابین، درب و … حالت عمومی داشته و مخصوص سیستم های هیدرولیک نمی باشند. ولی بعضی از تجهیزات منحصرا مربوط به سیستم هیدرولیکی می باشند. می توان کلیه قطعات را در گروه هایی بشرح زیر دسته بندی کرد:

  • تجهیزات نیروی محرکه
  • کابین و درب
  • قطعات مکانیکی آسانسور
  • قطعات الکتریکی آسانسور

آنچه قطعات را در سیستم هیدرولیکی از آسانسور کششی متمایز می کند بخش تجهیزات نیرو محرکه است. این گروه از قطعات شامل جک، پاوریونیت، کارسلینگ، شلنگ و روغن می شود. هر یک از قطعات یا تجهیزات عنوان شده به نوبه خود متشکل از قطعات دیگری هستند. بعنوان مثال پاوریونیت متشکل از شیر کنترل، موتور و … می باشد.

کاربرد قطعات آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور

جک آسانسور، بازوی حرکت دهنده کابین و عامل اصلی جابجایی در اسانسورهای هیدرولیکی است. جک آسانسور انواع گوناگونی دارد که از نظر روش نصب و ساختار متفاوت هستند. در مقاله کاملی در همین سایت انواع جک آسانسور بطور کامل تشریح شده اند. می توانید مقاله جک را در وبلاگ ما مشاهده کنید.

پاوریونیت

پاوریونیت آسانسور

پاوریونیت آسانسور، بخش اصلی نیرومحرکه آن است. تامین قدرت لازم برای حرکت دستگاه و کنترل آن بر عهده پاوریونیت هیدرولیک می باشد. این دستگاه متشکل از شیرهای کنترل، الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، مخزن روغن و مجموعه از ادوات هیدرولیک دیگر است. معمولا پاوریونیت بر اساس نوع شیر کنترل دسته بندی می شوند.

کارسلینگ

کارسلینگ آسانسور

کارسلینگ یا کارفریم استراکچر نگهدارنده کابین آسانسور است. در آسانسورهای هیدرولیکی با جک در کنار از کارسلینگ استفاده می شود. کارسلینگ در تناسب با نوع سیستم، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم طراحی می شود و شامل اجزای متفاوتی است. کارسلینگ های غیرمستقیم شامل فلکه، پایه جک، قلاب های بکسل، و مهمتر از هر چیز پاراشوت است.

شیر کنترل آسانسور هیدورلیک

شیر کنترل هیدرولیک

شیر کنترل هیدرولیک یا اصطلاحا شیر برقی مهمترین قطعه در سیستم های هیدرولیک آسانسور است. کارکرد این شیر کنترل جریان ورودی و خروجی جک است. همچنین تمام بخش های کنترل سرعت مانند شروع حرکت نرم، توقف نرم و تدریجی، تغییرات ملایم سرعت و بسیار از کارکردهای ایمنی بستگی به قابلیت های شیر کنترل دارد.

مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک

چاهک آسانسور

ارتفاع چاله آسانسور هیدرولیک

چاله آسانسور اصطلاحی عامیانه برای چاهک آسانسور است. چاهک در واقع بخش پایین چاه آسانسور است که ارتفاع آن از کف چاه تا تراز کف اولین ایستگاه می باشد. ارتفاع چاله آسانسورهای هیدرولیک نیز مانند آسانسورهای کششی باید مطابق الزامات استاندارد تعیین شود. برای آشنایی کامل با ابعاد و الزامات مربوطه مقاله چاهک آسانسور را مطالعه کنید.

آسانسور هیدرولیک تک فاز

ولتاژ برق دستگاه

آسانسورهای کوچک می توانند با ولتاژ برق 220 ولت تکفاز نیز عمل کنند. معمولا آسانسورها و بالابرهای خانگی با سرعت کم (0.15 متر بر ثانیه) و ظرفیت کم (دو تا سه نفر) با برق تکفاز راه اندازی می شوند. ولی برای سرعت ها و ظرفیت های بیشتر قطعا به برق سه فاز با ولتاژ 380 ولت نیاز است. در همان مقیاس کوچک ظرفیت و سرعت امکان استفاده از آسانسور سه فاز با درایو بجای دستگاه هیدرولیکی تکفاز وجود دارد.

ابعاد آسانسور هیدرولیک

ابعاد آسانسورهای هیدرولیک از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا باید ابعاد مفید کابین تعیین شود. ابعاد مفید کابین آسانسور بر مبانی ظرفیت تعیین شده در سیستم و بر اساس الزامات استاندارد محاسبه می شود. ابعاد چاه آسانسور، متناسب با ابعاد کابین، نوع سیستم، نحوه آرایش جک و ریل ها و ابعاد و مکانیزم درب ها تعیین می گردد. یکی از ویژگی های سیستم های هیدرولیک حذف وزنه های تعادل و در نتیجه صرفه جویی در فضای ساختمانی است.

سرعت آسانسور هیدرولیک

سرعت

آسانسورهای هیدرولیکی میتوانند با سرعت حداکثر 1 متر بر ثانیه حرکت کنند. البته بنا به برخی دلایل از جمله شرایطی در ارتباط با قطعات ایمنی در استاندارد، سرعت اکثر سیستم های هیدرولیک در آسانسور حداکثر 0.16 متر بر ثانیه در نظر گرفته میشود. سرعت آسانسورهای کششی معمولی 1 متر بر ثانیه است که با افزایش تعداد توقف میتواند 1.6 و در آسانسورهای پرسرعت متداول به 2.5 متر بر ثانیه برسد. بطور کلی سرعت سیستم های هیدرولیک را میتوان کم تا متوسط ارزیابی کرد. به هیچ وجه سیستم هیدرولیک برای یک آسانسور پرسرعت گزینه مناسبی نیست. البته سرعت آسانسور را باید در مقایسه با زمان کل حرکت مورد بررسی قرار داد. این موضوع تا حدود زیادی به طول مسیر آسانسور مربوط است. در مقاله ای در همین سایت موضوع سرعت آسانسور بطور کامل بررسی شده است.

کاربرد آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای با عملکرد هیدرولیک کاربردهای وسیعی در شرایط ساختمانی و بهره برداری متفاوت دارند. محدوده وسیعی از بالابرهای کوچک باری سرویس در فروشگاه ها یا رستوران ها تا آسانسورهای سنگین و غول پیکر حمل بار در کارخانجات و سایت های صنعتی با سیستم هیدرولیک عمل می کنند. اما برخی شرایط از نظر کاربردی برای سیستم های هیدرولیک نامناسب است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کاربردهای مناسب و نامناسب سیستم های هیدرولیک.

کاربردهای مناسب آسانسورهای هیدرولیک

این نوع آسانسورهای بدون محدودیت در وزن، از 100 کیلوگرم تا 20000 کیلوگرم و بیشتر قابل اجرا هستند. سیستم های هیدرولیک گزینه های بسیار مناسبی برای اجرای آسانسور در ساختمان هایی با کمتر از 6 توقف، ویلاها، خانه های قدیمی، آسانسورهای باری و خودروبر و انواع بالابرهای صنعتی هستند.

کاربردهای نامناسب آسانسور هیدرولیک

ساختمان های مرتفع و پرترافیک نمونه هایی از  کاربرد نامناسب سیستم های هیدرولیک هستند. در ساختمان های مرتفع سرعت آسانسور باید به تناسب افزایش یابد و سیستم های کششی راهکارهای مناسب تری می باشند.

مهمترین کاربرد آسانسور هیدرولیکی

سیستم هیدرولیک یکی از کاربردهای مناسب برای آسانسورهای مسافری با ظرفیت های متفاوت و ارتفاع جابجایی و سرعت کم تا متوسط است. آسانسور مسافربر هیدرولیک می تواند با ظرفیت های بسیار کوچک، یک یا دو نفره تا ظرفیت های بالا طراحی و اجرا شود.

آسانسورهای باری مسافری معمولا با ظرفیت های بیش از 750 کیلوگرم معادل 10 نفر طراحی و اجرا می شوند. اگر طول مسیر جابجایی کم تا متوسط باشد سیستم هیدرولیک بهترین راهکار برای این نوع آسانسور است.

آسانسورهای خودروبر معمولا با ظرفیت 2500 تا 5000 کیلوگرم متناسب با شرایط ساختمانی و کاربری اجرا می شوند. این نوع آسانسورهای با توجه به ظرفیت بالایی که دارند اگر تعداد توقف بین دو تا چهار ایستگاه باشد با سیستم هیدرولیک اجرا می شوند. آسانسورهای خودروبر معمولا با روش جک در زیر یا دو جک در کنار اجرا می شوند.

آسانسور خانگی به آسانسورهای کوچکی که با کابین و درب (کابین و طبقات) با سیستم ها و ادوات کامل ایمنی در ساختمان هایی با تعداد دو تا 4 توقف و معمولا ظرفیت حداکثر 4 نفر اجرا می شوند گفته می شود. با توجه به خصوصیات این نوع دستگاه ها معمولا این نوع آسانسورها با سیستم هیدرولیک اجرا می شوند. نوع دیگری از این دستگاه که معمولا برای دو تا سه توقف و ظرفیت دو تا سه نفر اجرا می شوند تحت عنوان بالابر خانگی مشهور هستند. بالابرهای خانگی عمدتا با برق تکفاز و سرعت بسیار پایین عمل می کنند و فاقد درب کابین هستند. 

آسانسورهای صنعتی که برای جابجایی بار و یا مسافر بین ایستگاه های کاری تعریف شده در ارتفاع ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند اغلب در کارخانجات، سایت های صنعتی، کارگاه ها و انبارها کاربرد دارند. اغلب این آسانسورها با استفاده از سیستم هیدرولیک عمل می کنند. معمولا ظرفیت حمل بار در آسانسورهای صنعتی بالا است و این دلیل خوبی برای گرایش بیشتر به سیستم هیدرولیک می باشد.

ساختمان های قدیمی که فاقد آسانسور هستند معمولا با استفاده از یک سیستم هیدرولیک به آسانسور مجهز می شوند. عدم نیاز به اتاقک موتورخانه و انعطاف پذیری در تعیین محل پاوریونیت دلیل اصلی کاربرد وسیع سیستم هیدرولیک در اینگونه شرایط است.

در انواع آسانسورهایی که با سیستم هیدرولیک عمل می کنند وزنه تعادل حذف می شود. در سیستم های جک از زیر به دلیل حذف وزنه تعادل، سیم بکسل، پاراشوت و گاورنر، ریل های وزنه و متعلقات آنها شرایط بسیار مطلوبی برای طراحی کابین های شیشه ای نمادارد با اشکال هندسی متفاوت وجود دارد. این امر موجب می شود تا در ساختمان هایی با ارتفاع کم تا متوسط از آسانسور پانورامیک هیدرولیک استفاه شود. از این رو میتوان یکی از مهمترین کاربردهای آسانسور هیدرولیک را دستگاه های نمادار شیشه ای دانست.

بالابرها نوعی از آسانسور هستند که مخصوص حمل بار طراحی شده اند. اغلب بالابرها به دلیل مزایایی این سیستم با عملکرد هیدرولیک طراحی و اجرا می شوند. یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در نوع سیستم بالابر ظرفیت بار و دستیابی به سرعت مورد نظر است.

چاه آسانسور

سرویس و نگهداری

هر آسانسوری که در حال بهره برداری قرار دارد الزاما باید بصورت ادواری سرویس شود. سرویس و نگهداری آسانسور نه تنها از نظر فنی و ایمنی ضروری است بلکه در این خصوص الزام قانونی نیز وجود دارد. آسانسورها باید صرفا توسط افراد متخصص و مجاز سرویس شوند. در این خصوص مالکان و مدیران ساختمان تنها مجاز به انعقاد قرارداد با شرکت های دارای گواهی طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنعت می باشند. در غیر اینصورت، مسئولیت و عواقب ناشی از هر گونه حوادث آسانسور بر عهده مالکین و مدیر ساختمان است. سرویس و نگهداری آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی ساده تر و ایمن تر است. دلیل این موضوع نصب تجهیزات محرکه آسانسورهای هیدرولیک روی زمین و در طبقات پایین تر است. همچنین حذف وزنه های تعادل، میزان خطرات کار را برای سرویسکاران در چاه آسانسور کاهش میدهد.

آسانسور هیدرولیک

ساخت و نصب اسانسور هیدرولیکی

ساخت آسانسور هیدرولیک بطور کلی شامل مراحل ساخت و تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی است. ساخت تجهیزات اصلی جک و پاوریونیت بر اساس سفارش صورت میگیرد. ساخت تجهیزات هیدرولیک بهتر است بر مبنای سفارش و طراحی بر اساس پارامترهای دقیق پروژه مورد نظر صورت گیرد. بنابراین جک و پاوریونیتی که دقیقا متناسب با شرایط خاص هر پروژه طراحی، ساخته یا مناسب سازی شده اند از نظر کیفیت و عملکرد نسبت به تجهیزات آماده در انبار مطلوبیت بیشتری دارند. در هر حال ساخت تجهیزات هیدرولیک فرایندی کاملا تخصصی است و نیاز به دانش فنی و تجربه بالایی در زمینه هم آسانسور و هم سیستم های هیدرولیک دارد. استفاده از تجهیزات هیدرولیک صنعتی در کاربرد آسانسور کاملا اشتباه است. نصب و راه اندازی آسانسورهای هیدرولیک نیاز به تخصص و تجربه کافی در این زمینه مشخص دارد. فرایند نصب می بایست مطابق استاندارد و دستورالعمل های سازنده تجهیزات هیدرولیک صورت گیردد. اگرچه میتوان بطور کلی نصب آسانسور هیدرولیک را آسان تر، کم هزینه تر و ایمن تر دانست. وزنه های تعادل در سیستم هیدرولیک کاملا حذف شده و تجهیزات محرکه روی زمین در ایستگاه پایین قرار گرتفه اند. این موضوع سرعت کار و ایمنی را افزایش میدهد.

مقایسه آسانسور هیدرولیک و کششی

انواع آسانسور بر اساس مکانیزم عملکرد را می توان بر مبنای شاخص های گوناگونی مقایسه کرد. در مقایسه آسانسورهای کششی و هیدرولیک معمولا چند موضوع مهم مطرح هستند. یکی از مهمترین موارد تفاوت قیمت آسانسورهای هیدرولیک و کششی است. از سوی دیگر مسائل متفاوتی که جنبه اجرایی و فنی دارند مورد مقایسه قرار می گیرند. برای مثال شرایط و محل تاسیس اتاق موتور خانه، چاه، چاهک، اورهد و … از جمله موارد اجرایی محسوب می شوند. سرعت اسانسور، ظرفیت، طول مسیر و مواردی از این دست نیز در دسته مسائل فنی دسته بندی می شوند. در مقاله کاملی در این سایت تحت عنوان مقایسه آسانسورهای کششی و هیدرولیک جنبه های گوناگون بررسی شده که می تواند برای علاقمندان به این موضوع مفید باشد.

محاسبات آسانسور هیدرولیک

محاسبات فشار

محاسبات آسانسورهایی با عملکرد هیدرولیک مستلزم دانش فنی و مهندسی آسانسور از یک سو و همچنین مبانی سیستم های هیدرولیک می باشد. سیستم های هیدرولیک عموما برای انتقال نیرو مورد استفاده قرار میگیرند. در طراحی این سیستم ها دو فاکتور بسیار مهم یعنی فشار و جریان مورد توجه قرار می گیرد. فشار هیدرولیک عبارت است از مقدار نیروی عامل بر واحد سطح مقطع که با یکای اندازه گیری بار سنجیده می شود. نرخ جریان، به مقدار حجم سیال که در واحد زمان عبور می کند اطلاق می گردد. بر این اساس نرخ جریان را با یکای اندازه گیری لیتر بر دقیقه محاسبه میکنند.

در طراحی آسانسور، دو عامل بر فشار هیدرولیک موثر است. عامل اول سطح مقطع پیستون جک است که با فاکتور فشار رابطه معکوس دارد. عامل دوم جرم کل باری است که بصورت عمودی بر جک وارد می شود. مقدار بار وارد شده بر جک با فشار رابطه مستقیم دارد. به عبارتی دیگر زمانیکه نیروی وارد بر جک بیشتر می شود فشار افزایش و زمانی که سطح مقطع پیستون جک افزایش می یابد فشار کاهش پیدا میکند.

محاسبات کمانش

بخش دیگری از محاسبات آسانسور در سیستم های هیدرولیک که بسیار اهمیت دارد به مساله کمانش مربوط می شود. ضروری است نیروی کمانش موثر جک در شرایط واقعی محاسبه شود. این مقدار باید با نیروی کمانش بحرانی که بر اساس نوع متریال و اندازه پیستون جک محاسبه شده مقایسه و با فاکتور ایمنی استاندارد لحاظ گردد. چنانچه این محاسبه بدرستی انجام نشده و در آزمون قبول نشود، امکان کرنش جک تحت تاثیر نیروهای وارده و خم شدن آن وجود دارد.

پرسش های متداول

آسانسورهای هیدرولیک در شرایط معمول به یک اتاقک برای استقرار پاوریونیت، تابلوی فرمان، تابلوی سه فاز و سایر متعلقات لازم نیاز دارند. در برخی شرایط آسانسورهای هیدرولیک می توانند بدون اتاقک موتورخانه بصورت MRL نصب شوند. در این شرایط پاوریونیت و تابلوی فرمان داخل چاه آسانسور تعبیه شده و الزامات مشخصی در این رابطه باید رعایت شوند.

این نوع آسانسورها در شرایط معمول و متعارف در حداکثر 5 تا 6 ایستگاه با سرعت 0.63 متر بر ثانیه اجرا می شوند. البته در شرایط خاص طول مسیر آسانسور می تواند بیشتر باشد.

این نوع آسانسور با استفاده از جک هیدرولیک و پاوریونیت عمل می کند. جریان روغن در پاوریونیت از طریق پمپ ایجاد می شود و پیستون جک را جابجا می کند. در این صفحه شرح کاملی از نحوه عملکرد آسانسور هیدرولیکی قرار داده شده است.

سیستم های هیدرولیک در کاربرد مناسب خود مزایای بسیار زیادی دارند. از جمله این موارد می توان به عدم نیاز به موتورحانه در بالای ساختمان، ایمنی بالا، آزادی عمل در طراحی درب و کابین، امکان تعبیه تجهیزات محرکه در محل دلخواه و … اشاره کرد. برای مطالعه شرح کامل این موارد اینجا کلیلک کنید.

سرعت کم، طول مسیر کم، حساسیت به دما و حساسیت به تغییرات وزن بار را می توان از جمله معایب آسانسور هیدرولیک قلمداد کرد. برای مطالعه کامل این موضوع می توانید مقاله کامل آن را از اینجا مشاهده کنید.

چاله یا همان چاهک آسانسور به نوع سیستم مربوط نمی شود. الزامات چاهک در رابطه با ابعاد آن فارق از نوع مکانیزم آسانسور می بایست در انطباق با شرایط استاندارد و اصول ایمنی باشد. چاله آسانسور هیدرولیکی معمولا حدود 140 سانتیمتر در نظر گرفته می شود.

کاربرد آسانسور هیدرولیک در ساختمان هایی با کمتر از 6 طبقه از نظر ارتفاع است. این نوع آسانسور تقریبا برای هر میزان ظرفیت بار کاربرد دارد. مهمترین کاربردهای اسانسورهای هیدرولیک عبارت اند از اسانسور خانگی، آسانسور پانورامیک، خودروبر، باربر، ویلچربر، بالابرهای خانگی و …