نصب آسانسور
نصب آسانسور، فرایندی کاملا تخصصی است. این کار نیاز به تجربه، دانش و صلاحیت فنی دارد. رویه نصب مجموعه ای از فعالیت های متعدد استاندارد و نظام مند است که باید با دقت و مهارت صورت گیرند. نصب تجهیزات نیرو محرکه، ریل ها، سیم بکسل ها و … بخش هایی از این کار می شوند. همچنین، نصب کابین و درب های آسانسور، سیم کشی ها و ادوات چاه و در نهایت راه اندازی آسانسور مراحل مهم دیگر این کار می باشند. پس از مرحله نصب و راده اندازی می توان دستگاه را وارد فاز بهره برداری کرد. البته با شروع بهره برداری لازم است سرویس و نگهداری آسانسور بصورت دوره ای آغاز و ادامه پیدا کند.
نصب آسانسور هیدرولیک
نصب آسانسور هیدرولیک تا حدود زیادی مشابه آسانسورهای کششی است. بعنوان مثال نصب کابین، درب ها، ریل ها، تابلو فرمان و … کاملا مشابه است. از سوی دیگر نصب تجهیزات هیدرولیک مستلزم دانش فنی و تجربه در این زمینه است. بنابراین نصاب آسانسور هیدرولیک باید تجربه و دانش لازم در رابطه با سیستم های هیدرولیک و کلیاتی کاربردی در این زمینه را داشته باشد. رئوس مراحل اجرای آسانسور هیدرولیک شامل موارد زیر می باشند.
- نصب ریل ها
- نصب جک
- نصب کارسلینگ
- نصب پاوریونیت
- اتصال شلنگ
- نصب سایر قطعات مکانیکی
- سیم کشی ها و نصب سنسورهای چاه
- نصب تابلو فرمان و راه اندازی سیستم
نصب آسانسور هیدرولیک جک از زیر
نصب آسانسور هیدرولیک جک از زیر را می توان تا حدود زیادی از سایر سیستم ها متفاوت دانست. دلیل این امر نیاز به ایجاد چاه مرتفعی برای تعبیه پوسته جک است. این کار شامل مراحل مشخصی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
ایجاد و آماده سازی حفره جک
برای نصب آسانسور هیدرولک جک در زیر مستقیم باید ابتدا حفره جک ایجاد شود. بدین منظور مراحل زیر صورت می گیرد
- حفر و آماده سازی چاهک آسانسور مانند سایر سیستم ها
- تعیین موقعیت حفره جک در مرکز چاهک
- محاسبه ارتفاع لازم برای حفره جک
- کنده کاری و ایجاد حفره اولیه
- مقاوم سازی دیواره حفره با استفاده از حلقه های سیمانی
- قرار دادن لوله پولیکا که یک سر آن مسدود شده داخل حفره
- پر کردن فاصله بین لوله پولیکا و دیواره داخلی حفره
- آماده سازی شاسی جک زیر
- نصب جک داخل چاه
در انتها میتوان کف سازی و فینیشینگ دیواره های چاهک را انجام داد. لوله پولیکای کارگذاری شده باید کمی از کف چاهک بالاتر باشد تا مانع از ریحتن آب از کف چاهک به داخل حفره شود. باید توجه کرد که مهمترن مسائل در ارتباط با حفره جک، مقاومت در برابر نفوذ آب یا مواد خورنده به داخل آن است. این موضوع باید با حساسیت بالایی دنبال شود. زیرا بعد از نصب امکان بازدید یا اصلاح کم است و بیرون آوردن جک هزینه بالایی دارد. سیلندر جک هیدرولیک بصورت دائم داخل این حفره قرار می گیرد.
طریقه نصب آسانسور هیدرولیک جک در کنار
یکی از متداول ترین روش های نصب آسانسور هیدرولیکی، مدل جک در کنار است. این مدل خود به دو نوع اجرا می شود. روش اول جک در کنار غیرمستقیم با نسبت حرکت 1:2 است که بیشترین کاربرد را دارد و روش دوم نصب به روش جک مستقیم در کنار است.
مهمترین موضوع در نصب با روش جک در کنار غیرمستقیم، استفاده از یک کارسلینگ استاندارد است. کارسلینگ های استاندارد ضمن برخورداری از استحکام بالا، به فلکه متناسب، قلاب سربکسل مخصوص، کفشک های مناسب و پاراشوت و ملحقات آن مجهز هستند.
محاسبه طول پایه جک و سیم بکسل
در نصب آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم، محاسبه پایه جک و طول سیم بکسل اهمیت بالایی دارد. در این سایت راهنمای محاسبه پایه جک هیدرولیک آورده شده است. این محاسبه عموما در کارگاه با توجه به اندازه های دقیق اجرا شده چاه، طول ریل کارشده، و همچنین طول جک در حالت باز و بسته صورت می گیرد. طول سیم بکسل مورد نیاز نیز باید به درستی و دقت محاسبه شود.
استاندارد نصب آسانسور
نکات ایمنی در نصب آسانسور
برای آشنایی با فرایند نصب آسانسور یکی از شرکت های پیشگام آسانسور در جهان این لینک را مشاهده کنید.