استاندارد جک معلول (بالابر ویلچر بر)

جک معلول لوکس هیدرولیک

استاندارد بالابر ویلچربر یا جک معلول چیست؟

این استاندارد تحت عنوان قوانینی برای ایمنی، تعیین ابعاد و کارکردهای عملیاتی کفی های بالابرهای برقی برای افرااد دارای اختلال حرکتی تدوین شده است و می تواند بعنوان مرجعی برای الزامات ایمنی کلیه بالابرهای ویلچربر و کفی های بالابر با انواع سیستم محرکه مورد نظر قرار گیرد. استاندارد جک معلول تمام موارد فنی و اجرایی و ساختمانی را در نمی گیرد بلکه الزاماتی در خصوص شرایط مطلوب ایمنی و عملکردی را درج نموده است.

هدف از استاندارد بالابرهای کفی ویلچربر چیست؟

همانطور که در متن استاندارد بالابر ویلچربر یا جک معلول عنوان شده هدف از تدوین این استاندارد تعیین قوانین ایمنی، ابعاد و کارکردهای عملیاتی کفی های بالابر عمودی برقی نصب شده دائمی برای افراد دارای اختلال حرکتی در حالت ایستاده یا نشسته در یک صندلی چرخ دارد (ویلچر) با یا بدون همراه است.

بنابراین تعریف ارائه شده از استاندارد مورد اشاره، مقررات و الزامات مندرج در آن فقط مربوط به حمل ویلچر نیست؛ بلکه برای دستگاه هایی مانند انواع پلتفرم لیفت ها که افراد بدون ویلچر ولی با اختلالات حرکتی از آنها استفاده می کنند نیز کاربرد دارد.

دامنه کاربرد استاندارد جک معلولین

استاندارد جک معلولین یا کفی بالابر برقی برای همه انواع بالابرها کاربرد ندارد. در واقع در ابتدای این استاندارد مواردی که شامل این استاندارد می شوند از سایر موارد تفکیک شده اند. این استاندارد برای موارد بشرح زیر کاربرد دارد:

  • بالابرهای کفی (پلتفرم) که در یک مسیر حرکتی محصور نصب شده اند.
  • بالابرهای کفی که در یک فضای غیرمحصور و بدون وجود طبقات نصب شده و ارتفاع جابجایی آنها حداکثر 2 متر است و یا در خانه های خصوصی تا 4 متر ارتفاع جابجایی دارند.
  • کفی های بالابری که در یک مسیر محصور تا 4 متر ارتفاع جابجایی دارند.
  • بالابرهای پلتفرمی که سرعت آنها از 15 سانتیمتر بر ثانیه بیشتر نمی شود.
  • کفی های بالابری که امتداد حرکت آنها از 15 درجه نسبت به راستای عمود بیشتر نمی شود.
  • بالابرهای کفی که بار مجاز آنها از 250 کیلوگرم کمتر نیست.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *