بالابر هیدرولیک جک در زیر مستقیم

بالابر هیدرولیک جک در زیر مستقیم
بالابرهای هیدرولیک بطور معمول با دو روش جک در کنار یا جک در زیر نصب می شوند. در این بخش مدل جک در زیر مستقیم بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته و بر شرح چگونگی عملکرد، ایمنی، مزایا و محدودیت های این مدل پرداخته شده است.

موقعیت و روش نصب جک در زیر مستقیم

در این روش یک جک هیدرولیک یکطرفه که از محل بالای سیلندر آب بندی شده درست در زیر کابین و در مرکز ثقل آن مستقر می شود. جک در این نوع بالابر هیدرولیکی از زیر به کفی یا کابین متصل شده و آن را در جهت بالا و پایین جابجا می کند. بنابراین توزیع نیرو در بهترین شکل خود صورت می گیرد که این مهمترین مزیت این سیستم است.

وضعیت نیرو، سرعت و حرکت

در بالابرهای هیدرولیکی جک در زیر مستقیم، کورس حرکت جک برابر با طول مسیر بالابر است. نسبت حرکت و سرعت جک و کفی بالابر برابر و همچنین نیروی وارد بر جک معادل وزن کل بار است. از این روی این مدل و تمام مدل های جک مستقیم را با عنوان سیستم های هیدرولیکی 1 به 1 معرفی می کنند.

حفره جک در زیر

نصب بالابر هیدرولیک جک از زیر مستلزم حفر چاهی برای تعبیه جک است. این چاه که به آن حفره جک گفته می شود قطری بزرگتر از سیلندر جک دارد. قطر حفره معمولاّ بین ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده و تمهیداتی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و مواد خورنده پیش بینی شود. ارتفاع این حفره کمی بیشتر از طول سیلندر هیدرولیک در نظر گرفته میشود. پلیت نگهدارنده جک در بالای سیلندر روی پایه ای که در کف چاهک بالابر قرار گرفته محکم می شود.

کاربردهای بالابر جک از زیر مستقیم

بالابرهای جک از زیر مستقیم راهکاری بسیار مناسب برای بالابرهای باربر صنعتی مورد استفاده در صنایع هستند. این نوع بالابرها در مدل های سنگین و فوق سنگین عموما با مدل جک در زیر اجرا می شوند. همچنین برخی از مدل های ویلچر بر و هوم لیفت نیز با استفاده از مدل جک در زیر قابل اجرا هستند.

ایمنی در بالابر هیدرولیکی جک در زیر مستقیم

با توجه به حذف سیم بکسل، نیازی به پاراشوت در این سیستم نیست. وجود یک شیر ایمنی ترکیدگی مناسب ایمنی کامل سیستم را در برابر سقوط تامین می کند. در واقع این موضوع که دستگاه بدون نیاز از سیم بکسل و پاراشوت است یکی از مهمترین مزیت های تمام سیستم های بالابر جک مستقیم است.

مزایا و معایب بالابر جک در زیر مستقیم

در بالابر هیدرولیک جک از زیر، جک هیدرولیک در زیر کابین و در مرکز هندسی آن نصب می شود. بطور تقریبی مرکز هندسی و مرکز جرم کابین بالابر در اغلب موارد یکسان است. این موضوع باعث می شود تا نیرو به مرکز جرم کابین وارد شود که این بهترین وضعیت برای یک بالابر است.

بالابر هیدرولیک جک از زیر بصورت مستقیم نصب می شود. بدین ترتیب خبری از سیم بکسل، فلکه و پاراشوت نیست. این موضوع کار را بسیار ساده می کند و هزینه های نصب و سرویس را کاهش می دهد.

بالابر هیدرولیک جک از زیر گزینه بسیار خوبی برای طراحی کابین های پانورامیک یا شیشه ای است. دلیل این موضوع این است که نه تنها وزنه های تعادل (سیستم کششی) در اطراف کابین حرکت نمی کنند، بلکه سیم بکسل ها نیز حذف کرده اند. همچنین جک دستگاه در قسمت پایین کابین قرار دارد.

تنها مشکل بالابر هیدرولیک جک از زیر تعبیه چاه جک است. این موضوع گاهی در پروژه ها خصوصا با طول مسیر زیاد با محدودیت هایی همراه است. ایجاد چاه جک در برخی مناطق امکان پذیر نیست یا هزینه آن بسیار بالا است. نکته دیگر مقاوم سازی دیواره های چاه است. دیواره های چاه باید بنحوی محکم مقاوم شوند تا از خطر ریزش جلوگیری شود. همچنین باید در برابر نفوذ آب بخوبی عایق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *