مراحل اجرای آسانسور

نحوه نصب آسانسور

اگر چه مراحل اجرای آسانسور در مدل های مشابه تقریبا برابر هستند ولی به دلیل شرایط متفاوت ساختمانی و اجرایی تقریبا اجرای هر دستگاه آسانسور ویژگی های منحصر به فردی دارد. از این رو اجرای هر دستگاه آسانسور را می توان یک پروژه قلمداد کرد که شامل مجموعه ای متنوع و فعالیت های گوناگون است. از طراحی و تهیه نقشه های مهندسی تا اجرای زیرساخت لازم از قبیل اجرای چاه آسانسور و آهنکشی و همچنین تامین قطعات، نصب و راه اندازی، کارهای بازرسی و …همه مراحل اصلی اجرای آسانسور می باشند که هر کدام به مجموعه ای از کارها و فعالیت ها ریزتر تقسیم می شوند. در این مقاله به شرح کلیه مراحل اجرای یک آسانسور می پردازیم.

مراحل اجرای آسانسور شامل چه مواردی است؟

می توان اجرای آسانسور را مطابق لیست پایین به چند مرحله اصلی تقسیم کرد. هر یک از مراحل اجرایی خود به مجموعه ای از فعالیت ها تقسیم می شوند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  1. طراحی آسانسور
  2. اجرای چاه آسانسور و آهنکشی
  3. تامین قطعات آسانسور
  4. نصب و راه اندازی آسانسور
  5. تحویل و اتمام پروژه

طراحی آسانسور

طراحی آسانسور را میتوان به چهار بخش مهم تقسیم نمود. این چهار بخش عبارت اند از طراحی اولیه، طراحی ابعاد آسانسور و تهیه نقشه ها، تهیه مشخصات فنی قطعات آسانسور هر محاسبات آسانسور که در ادامه شرح مختصری درباره هر یک از این موارد ارائه می شود. بدون شک اولین گام موثر در اجرای آسانسور طراحی آن است. فاز طراحی بر تمام مراحل اجرایی و پس از آن بهره برداری و سرویس و نگهداری تاثیر می گذارد.

طراحی آسانسور

طراحی اولیه در اجرای آسانسور

در فاز طراحی اولیه به تهیه مشخصات کلیدی طراحی می پردازیم. در این بخش که حدود و استراژی طراحی مشخص می شود. ابتدا نوع کاربری سیستم به درستی و صراحت تعیین می شود. سپس مشخصات کلیدی مانند ظرفیت، ارتفاع جابجایی، تعداد در انتها با توجه به مشخصات تدوین شد. نوع سیستم تعیین می شود. انتخاب نوع آسانسور در طراحی و اجرای آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام مراحل دیگر اجرای آسانسور را تحت تاثیر قرار میدهد. انواع آسانسور بر اساس مکانیزم عملکرد متفاوت هستند. دو نوع از متداول ترین آسانسور عبارت اند از آسانسورهای کششی و آسانسورهای هیدرولیک.

طراحی ابعاد آسانسور و تهیه نقشه ها

به منظور اجرای صحیح آسانسور لازم است ابتدا نقشه های کلی، اجرایی، جانمایی و هندسی تهیه شود. برای تهیه نقشه ها لازم است ابعاد آسانسور در پلان یعنی ابعاد چاه آسانسور و ابعاد کابین تعیین شوند.

تهیه مشخصات فنی آسانسور

بخش دیگر از طراحی به منظور اجرای آسانسور تهیه مشخصات آن است. در این مرحله باید مشخصات کلیدی آسانسور و مشخصات فنی کلیه قطعات بطور کامل طراحی و انتخاب شوند. یکی از مراحل اجرای آسانسور مربوط به تامین قطعات و تجهیزات می شود. این کار باید دقیقا مطابق لیست قطعات آسانسور و مشخصات آنها که در این مرحله تنظیم شده صورت گیرد. در مقاله ای در همین سایت درباره مشخصات یک آسانسور خوب بحث شده است.

محاسبات در اجرای آسانسور

برای تنظم لیست قطعات و مشخصات فنی هر کدام از آنها لازم است محاسبات مهندسی مربوطه به درستی انجام شوند. توان و مشخصات موتور آسانسورهای کششی، وزن وزنه های تعادل، طول سیم بکسل، مشخصات و ریل برخی از موارد محاسبات هستند. در سیستم های هیدرولیک نرخ جریان پمپ، توان موتور، فشار سیستم، کمانش و … از جمله مختصرترین موارد محاسباتی می باشند.

اجرای چاه آسانسور و کارهای ساختمانی

در مرحله اجرای کارهای ساختمانی، زیرساخت لازم برای نصب آسانسور آماده می شود. این مرحله اجرای آسانسور شامل ساخت و آماده سازی چاه آسانسور، چاهک آسانسور، اتاقک موتورخانه، سقف چاه و اورهد می باشد. همچنین لازم است داخل چاه آسانسور در تناسب با مشخصات دستگاه و نیروهای وارد شده آهنکشی شود. در مقاله هایی جداگانه مراحل اجرای چاه و چاهک آسانسور و تمام نکات اجرایی و مهم در آن رابطه را شرح داده ایم. نکته مهم درارتباط با اجرای چاه و چاهک آسانسور انطباق کلیه مراحل اجرا با الزامات استاندارد و مقررات ملی ساختمان است.

تامین قطعات در مراحل اجرای ساختمان

لیست قطعات آسانسور در طراحی تنظیم شده است. اکنون باید کلیه قطعات و تجهیزات آسانسور مطابق لیستی که در دست است تامین شدند. تامین قطعات به عنوان یکی از مهم ترین مراحل اجرای آسانسور تلقی می شود. قطعاتی مانند ریل، سیم بکسل، موتور، وزنه، تراولینگ کابل و غیره را می توانیم از فروشندگان و شرکت های بازرگانی قطعات آسانسور خریداری کنیم. زیرا به صورت آماده موجود هستند. برخی دیگر از قطعات مانند کابین نیازمند سفارش گذاری هستند. زیرا به صورت کاملی سفارش متناسب با ندازه های مختص پروژه ساخته می شوند. جک و پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیک نیز از جمله قطعات سفارشی محسوب می شوند که باید دقیقا مطابق شرایط پروژه طراحی، محاسبه و ساخت شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *