مشخصات و انواع آسانسور صنعتی

کاربرد آسانسور صنعتی هیدرولیک

آسانسورهای صنعتی برای حمل بار یا بار و مسافر بین طبقات در ساختمان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در آسانسورهای صنعتی جنبه های لوکس و تزیینی جای حود را به دوام، استحکام و قدرت بالا می دهند. برخی از مهمترین کاربردهای آسانسور صنعتی شامل موارد زیر می باشند:

  • کارخانجات و کارگاه های صنعتی
  • انبارهای کالا و مراکز لجستیک
  • فروشگاه های چند طبقه
  • سایت های صنعتی، نیروگاه ها و …
  • صنایع نفت گاز و پتروشیمی، پالایشگاه ها،
  • سایت های نظامی و حساس

انواع آسانسور صنعتی

آسانسورهای صنعتی را می توان با معیار نوع کاربری دسته بندی کرد. بر این اساس انواع آسانسور صنعتی شامل آسانسورهای باری، آسانسورهای سنگین، لیفتراک بر، ضد انفجار و … می شوند. در ادامه هر یک از انواع کاربرد این نوع آسانسور را شرح مخصری داده ایم. همچنین یک معیار دیگر برای گروه بندی انواع آسانسور صنعتی نوع مکانیزم عملکرد آنها است که در بخش بعدی تشریح شده اند.

آسانسور صنعتی بار و مسافر

آسانسور صنعتی بار و مسافر (باری – مسافری) یکی از انواع آسانسور صنعتی است. در این نوع سیستم، آسانسور بطور مشخص برای جابجایی بار و مسافر طراحی و اجرا شده است. در مقایسه با سیستم های فقط باری، این نوع آسانسور به تجهیزات ایمنی لازم مجهز است. ساختار بسیاری از اجزا مانند درب و کابین مطابق با شرایط و الزامات حمل مسافر طراحی و اجرا می شوند. بطور کلی از نظر ایمنی، ساختار و نصب می بایست ضمن رعایت نیازهای خاص کاربری، کدهای استاندارد آسانسور باری مسافری رعایت شوند.

آسانسور باری مسافری

آسانسور صنعتی باری

آسانسورهای صنعتی می توانند مخصوص حمل بار طراحی شوند. این دستگاه ها اغلب بالابرهای صنعتی یا بالابرهای باربر نامیده می شوند. واضح است که ساختار و تجهیزات این دستگاه ها صرفا برای حمل بار طراحی می شود. بنابراین استفاده از آنها برای جابجایی مسافر (افراد) مجاز نیست. ویژگی اصلی آسانسورهای صنعتی باری استحکام و قابلیت اطمینان بالا است. در شرایطی که این تجهیزات در جریان خطوط تولید قرار گیرند این حساسیت چند برابر خواهد بود.

بالابر باری هیدرولیک

آسانسور صنعتی سرویس

آسانسورهای صنعتی سرویس اصطلاحا به آسانسورهایی برای جابجایی مسافر و نه بار زیاد گفته می شود. این آسانسورها در بسیاری از کارحانجات برای جابجایی تکنیسین ها در زمان سرویس، تعمیرات و بازدیدهای ادواری از تجهیزاتی در ارتفاع کاربرد دارند. کارخانجات فولاد و پتروشیمی از این جمله موارد هستند. معمولا آسانسورهای صنعتی سرویس، ظرفیتی متناسب با دو نفر و حمل تجهیزاتی مانند دستگاه جوش یا ادوات دیگر دارند.

آسانسورهای صنعتی باری فوق سنگین

برخی از کاربردهای آسانسور صنعتی هیدرولیک، نیاز برای جابجایی بارهای بسیار سنگین را ایجاب می نماید. ظرفیت بارهای آسانسورهای سنگین در مقادیر نسبتا زیادی تعیین می شود. سرعت آسانسورهای صنعتی هیدرولیک فوق سنگین معمولا بسیار پایین است. این امر برای کنترل بهتر و امکان واکنش های لازم در شرایط اضطراری است.

آسانسور باری صنعتی

آسانسورهای صنعتی لیفتراک بر

چنانچه لازم باشد در جریان خطوط تولید در کارخانجات یا انتقال مواد در انبارها لیفتراک همراه با پالت بار با آسانسور جابجا شود باید از این نوع آسانسور استفاده شود. آساسنور صنعتی لیفتراک بر، از نظر ساختار تا حدودی مانند آسانسورهای خودروبر است. به علاوه اینکه باید تحمل بار بسیار بیشتری را داشته باشد. نکات مهمی در طراحی و اجرای آسانسور لیفتراک بر اهمیت دارد و آنالیز نیروها متفاوت است. در این نوع آسانسور از تجهیزات و قطعات بسیار سنگین و مخصوصی برای تحمل بارها و گشتاورهای وارده استفاده می شود.

اسانسور سنگین

آسانسورهای صنعتی ضدانفجار

برخی از آسانسورهای صنعتی هیدرولیک و کششی در محیط های خاصی نصب می شوند. در این محیط ها احتمال وجود گازها یا غبارهای انفجاری وجود دارد. به همین دلیل تمام تجهیزاتی که در سایت هایی با این شرایط نصب می شوند باید از نوع ضد انفجار باشند. تجهیزات ضدانفجار می توانند در شرایط مطمئن در فضاهای انفجاری بدون ایجاد جرقه عمل کنند. آسانسورهای هیدرولیک صنعتی، برای کاربردهای ضد انفجار مزایای قابل توجهی ارائه می نمایند. در بخش دیگری آسانسورهای ضد انفجار به تفصیل بررسی خواهند شد.

آسانسورهای صنعتی ضد غبار

در بعضی از سایت های صنعتی شدت و غلظت غبارهای موجود در فضای پیرامون تجهیزات بیش از حدود عادی است. مشاهده می شود که در برخی شرایط حجم غبارها تا حدی بالا است که وسایل و تجهیزات عادی نمی توانند کار کنند یا به سرعت دچار مشکل می شوند. در این شرایط ادوات و تجهیزات آسانسور باید از نوع ضد غبار با درجه محافظت استاندارد متناسب تعیین شوند. همچنین برخی از غبارها ممکن است ایجاد انفجار کنند که در اینصورت باید از آسانسور ضد انفجار استفاده شود.

آسانسورهای ساختمانی

نوع دیگری از آسانسورهای صنعتی در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دستگاه ها به آسانسورهای ساختمانی معروف هستند. آسانسورهای ساختمانی می توانند مخصوص حمل بار یا حمل بار و مسافر اجرا شده باشند. ساختار و مکانیزم این نوع آسانسورهای صنعتی متفاوت است. آنها از یک سیستم دنده و شانه برای جابجای کابین استفاده می کنند. به همین دلیل در اصطلاح آسانسور دنده شانه ای نیز نامیده می شوند. انواع آسانسور ساختمانی در پروژه های ساخت ساختمان های مرتفع و برج ها کاربرد وسیعی دارند. یکی از برندهای مشهور سازنده آسانسور ساختمانی دنده شانه ای آلیماک است.

آسانسور دنده شانه

انواع سیستم محرکه آسانسورهای صنعتی

سیستم محرکه آسانسور صنعتی می تواند از نوع هیدرولیک، کششی، وینچ یا سایر سیستم های دیگر باشد. مکانیزم عملکرد یکی از ابتدایی ترین گام های طراحی آسانسور، تعیین نوع سیستم است. نوع مکانیزم با توجه به شرایط ساختمانی و کاربری تعیین می شود.

آسانسور صنعتی هیدرولیک

آسانسورهای صنعتی با عملکرد هیدرولیک پرکاربردترین و متداول ترین نوع سیستم است. درصد قابل توجهی از ساختمان های صنعتی دارای تعداد طبقات بسیار زیادی نیستند. در واقع ارتفاع جابجایی آسانسور در این سایت ها معمولا زیاد نیست (البته نه تمام موارد). با توجه به این امر، سیستم های هیدرولیک می توانند بخوبی کاربرد داشته باشند. از سوی دیگر با توجه به اینکه حجم و وزن بار در آسانسورهای صنعتی معمولا بالا است، ترجیح بر طراحی با استفاده از سیستم هیدرولیک است. برای آشنایی با مزایای آسانسورهای هیدرولیک می توانید این صفحه را مطالعه کنید.

آسانسور صنعتی کششی

اسانسورهای صنعتی در ساختمان هایی با ارتفاع جابجایی بالا با استفاده از سیستم کششی اجرا می شوند. در این مکانیزم برای جابجایی کابین از وزنه های تعادل کمک گرفته می شود. بطور معمول اتاق موتورخانه باید در بالای چاه آسانسور (بالاتر از سقف آخرین ایستگاه تعبیه شود.

آسانسور صنعتی وینچ

برخی آسانسور صنعتی، بخصوص سیستم های فقط باربر با طول مسیر پایین با سیستم وینچ اجرا می شوند. سیستم وینچ یا رانش مثبت، مکانیزمی مانند چرخ چاه دارد. برای ایمنی دستگاه با سیستم وینچ باید تمهیدات خاصی پیش بینی شود. در سیستم های وینچ به دلیل حذف وزنه تعادل توان موتور به طرز چشمگیری باید افزایش یابد.

سایر مکانیزم های آسانسور

مکانیزم های دیگری مانند اسکرو، مغناطیسی، وکیوم و … برای آسانسور وجود دارند. همانطور که عنوان شد نوع سیستم باید با بررسی شرایط ساختمانی و کاربری آسانسور تعیین شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله کامل انواع مکانیزم آسانسور را مطالعه بفرمایید.

ویژگی های آسانسور صنعتی هیدرولیک

استحکام بالا

اصلی ترین ویژگی آسانسور صنعتی هیدرولیک استحکام است. در سیستم های صنعتی حنبه های لوکس و زیبا با فاکتورهای استحکام و قابلیت اطمینان عوض می شوند. آسانسور در تمام بخش ها باید تحمل نیروهای ناشی از حمل و جابجایی بارهای سنگین متناسب با ظرفیت را داشته باشد. از سیستم هیدرولیک تا کابین، درب ها، کفشک ها و ریلها همه باید ویژگی های لازم برای ظرفیت بار و کار تحت شرایط صنعتی را دارا باشند.

ایمنی بالا

ایمنی نخستین اولویت در طراحی و ساختار کلی آسانسور را دارد. در سایت های صنعتی با توجه به شرایط کاری و جابجایی مکرر بارهای سنگین، موضوع ایمنی اولویت و اهمیت بیشتری خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز حوادث و کاهش احتمال خطرات باید کلیه تجهیزات و قطعات ایمنی لازم در آسانسور نصب شوند. همچنین شرایط کابین، درب ها و چاه آسانسور باید مطابق با الزامات ایمنی کامل طراحی و نصب شوند.

قابلیت اطمینان بالا

قابلیت اطمینان آسانسور یکی از مهمترین موارد در طراحی است. مفهوم قابلیت اطمینان به میزان عملکرد آسانسور در زمان خدمت رسانی بدون خرابی و توقف ناخواسته اشاره دارد. آسانسورهای صنعتی بطور معمول با قابلیت اطمینان بالا طراحی می شوند. افزایش قابلیت اطمینان مستلزم اتخاذ راهکارهایی در طراحی، انتخاب نوع قطعات و همچنین تعداد و بالانس ظرفیت آسانسورها است. برای آشنایی کامل با این موضوع مطالعه مقاله قابلیت اطمینان آسانسور پیشنهاد می شود.

سیستم هیدرولیک آسانسور صنعتی

آسانسور صنعتی با جک مرکزی

با توجه به حجم و ظرفیت عمولا بالای آسانسور صنعتی هیدرولیک یکی از بهترین راهکارها طراحی سیستم با جک مرکزی است. در این مدل آسانسور هیدرولیک با یک جک مستقیم در زیر کابین اجرا می شود. اعمال نیرو بصورت مستقیم در مرکز هندسی یا مرکز ثقل کابین مهمترین مزیت این سیستم است.

آسانسور صنعتی با جک دوبل

یکی دیگر از راهکارهای طراحی در آسانسورهای باری صنعتی جک دوبل است. مدل آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار به دو شکل مستقیم یا غیرمستقیم اجرا می شود. در روش مستقیم جک ها بصورت صلب به کابین متصل می شوند. در روش غیر مستقیم اتصال جک ها و کابین با واسطه سیم بکسل است. مزیت اصلی این روش عدم نیاز به حفره جک زیر است.

آسانسور صنعتی جک در کنار

آسانسورهای صنعتی با یک جک در کنار مستقیم یا غیر مستقیم بسیار ساده تر و اقتصادی هستند. برای کاربردهایی با ظرفیت و ابعاد نسبتا کوچک این سیستم بر مدل های دیگر ترجیح داده می شود. در روش غیرمستقیم حتما برای ایمنی باید از پاراشوت استفاده شود.

ضرایب اطمینان در طراحی هیدرولیک

از جمله مهمترین نکات در طراحی آسانسور صنعتی هیدرولیک قابلیت اطمینان و ایمنی است. بدین منظور لازم است ضرایب ایمنی و اطمینان متناسب با شرایط کاربری و حساسیت بالاتر آسانسورهای صنعتی لحاظ شود. این ضرایب در طراحی سیستم هیدرولیک و همچنین طراحی سازه و بخش های مکانیکی مورد توجه فراوان خواهند بود.

نکات مهم در اجرای آسانسور صنعتی هیدرولیک

  • امکان بازدید و سرویس های مکرر تجهیزات
  • سهولت بازرسی های چشمی از تجهیزات محرکه
  • استحکام بالای کابین، ریل ها و سازه آسانسور صنعتی
  • قابلیت اطمینان بالای آسانسور صنعتی هیدرولیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *