بالابر هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

بالابر هیدرولیکی جک در کنار غیرمستقیم
بالابر هیدرولیک سیستم جک در کنار غیرمستقیم 1:2 با استفاده از یک جک در کنار کابین یا پلتفرم بالابر اجرا می شود. این جک به صورت غیرمستقیم از طریق فلکه و سیم بکسل یا چرخ زنجیر و زنجیر به کارسلینگ متصل می شود.

موقعیت و روش اتصال جک غیرمستقیم

در بالابر هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم یک جک هیدرولیک یکطرفه به صورت عمودی در مجاورت کابین یا پلتفرم جانمایی می شود. در این مدل یک فلکه روی شفت جک بصورت دائمی تعبیه شده و سیم بکسل های متناسب با ظرفیت بار از روی این فلکه عبور می کنند. بدین ترتیب با حرکت جک و تبعا حرکت فلکه سیم بکسل ها کفی بالابر را جابجا می کنند. بالابر هیدرولیکی با سیستم جک از بغل پر کاربردترین مدل بالابرهای هیدرولیکی است.

نسبت حرکت و سرعت

نسبت حرکت جک به حرکت کفی در بالابرهای هیدرولیک با سیستم جک در کنار غیرمستقیم 1 به 2 است. به عبارت دیگر، با حرکت 1 متر جک در جهت بالا، کفی بالابر 2 متر در جهت بالا جابجا می شود. دو نکته مهم در این رابطه یکی نسبت 1:2 و دیگری هم جهتی حرکت کفی و جک می باشد. سرعت حرکت نیز از همین روال پیروی می کند. سرعت حرکت کفی دو برابر سرعت حرکت جک است.

نسبت اعمال نیرو

دربالابرهای هیدرولیک با سیستم جک در کنار غیرمستقیم، مقدار نیروی وارد شده به جک دو برابر نیروی ناشی از وزن کل بار است. با بررسی مفاهیم توان ثابت، یا برابری کار و انرژی در فیزیک براحتی این موضوع قابل استنتاج است. از آنجاییکه حرکت و سرعت کفی دو برابر حرکت و سرعت جک است، در مقابل نیروی وارد بر جک 2 برابر وزن کفی و بار می باشد.

کاربردهای بالابر هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

بسیاری از انواع بالابرهای هیدرولیک با روش جک در کنار غیرمستقیم 1:2 اجرا می شوند. در واقع می توان این مدل بالابر هیدرولیکی را پرکاربردترین نوع سیستم دانست. بیشتر بالابرهای کفی هیدرولیک، بالابرهای خانگی هوم لیفت و برخی از بالابرهای ویلچربر و همچنین بالابرهای رستورانی با استفاده از مدل جک در کنار غیرمستقیم اجرا می شوند.

ایمنی بالابرهای هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

ایمنی در برابر خطر سقوط در بالابرهای جک غیرمستقیم در دو بخش قابل توجه است. بخش اول ایمنی در برابر خطر سقوط ناشی از پاره شدن سیم بکسل ها است. برای این منظور از وسیله ترمز استحفاظی یا همان پاراشوت استفاده می شود. بخش دوم نیز ایمنی در برابر سقوط ناشی از ترکیدگی شلنگ هیدرولیک است. در این مورد نیز با بکارگیری از راپچرولو یا شیر ایمنی ترکیدگی، امنیت سیستم حفظ می شود.

نقد و بررسی سیستم بالابر جک از بغل غیرمستقیم

بالابرهای هیدرولیک با سیستم جک در کنار غیر مستقیم 1:2 همانطور که عنوان شد از جمله پر کاربردترین مدل های هیدرولیکی می باشند. علت این امر سادگی نسبی و همچنین طول کوتاه جک است. با توجه به اینکه طول کورس حرکت جک نصف طول مسیر بالابر است، جک هیدرولیک تقریبا در هر فضایی قابل اجرا است. از سوی دیگر باید توجه داشت که دقت در طراحی، ساخت و نصب به دلیل وجود سیم بکسل ها و فلکه باید افزایش یابد.

مزایا و معایب بالابر هیدرولیک جک کنار 1:2

  • نیاز به فلکه و سیم بکسل دارد
  • مستلزم دقت بالا در طراحی و ساخت
  • نیاز به پاراشوت برای ایمنی
  • نیاز به راپچر ولو برای ایمنی
  • طول جک کمتر و امکان اجرا در هر فضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *